Straks betalen voor voetbal op café?
Foto: pol de wilde - vum
Cafébazen die hun klanten naar het voetbal laten kijken, dreigen daar vanaf volgend seizoen een prijs voor te betalen. De Pro League overweegt een speciale horeca-licentie in te voeren, zoals in enkele buurlanden.

Ze zijn niet te tellen, de horecazaken in België die via Proximus of Telenet hun klanten laten meegenieten van de Jupiler Pro League. De cafébazen hebben meestal een gewoon tv-abonnement en investeren voor hun klanten in een voetbalpakket. Dat kost 18,4 euro per maand bij Telenet (met ook Engels en Duits voetbal) en 10 euro bij Proximus (inclusief tweede klasse).

Vanaf volgend seizoen komen de ­cafés er mogelijk niet meer zo goedkoop van af. In navolging van Engeland en Nederland denkt de Belgische Pro League eraan horecazaken meer te laten betalen voor voetbal. Bij de verkoop van het nieuwe tv-contract zijn horecarechten niet langer vervat in de uitzendrechten. Cafébazen zullen boven op hun Proximus- of Telenet-abonnement een extra vergoeding moeten betalen.

Extra administratie

‘Dit is een kwalijke evolutie’, reageert Danny Van Assche van Horeca Vlaanderen. ‘De marges in onze sector zijn al klein. Dit is een zoveelste heffing. Het gaat niet alleen om het geld, het gaat ook om de extra administratie die zo’n maatregel met zich meebrengt. Het is alweer een extra belasting, alweer een controleur die over de vloer kan komen. Boven op al de andere controles.’

De Pro League heeft nog niet vastgelegd hoeveel ze de cafébazen wil aanrekenen en hoe het geld geïnd wordt. Mogelijk worden de horecarechten verkocht aan een andere partij. ‘We doen hier geen uitspraak over omdat de biedingsronde op de uitzendrechten bezig is’, zegt Pierre François, de ceo van de Pro League. ‘Dit gebeurt in strikte geheimhouding.’

In Engeland betalen de pubs al lang een hoger abonnement om sportwedstrijden  uit te zenden. In Nederland was er opschudding toen de prijs vier jaar geleden verhoogd werd van 59 naar 100 euro voor cafés kleiner dan vijftig vierkante meter. De Nederlandse rechtenhouder Fox stuurde toen studenten op pad om cafébazen te controleren en bracht er enkele voor de rechtbank. ‘Het is jammer dat het in België dezelfde kant opgaat’, zegt Danny Van Assche. ‘ De Pro League wil geld verdienen op de rug van een sector die het al moeilijk heeft.’

De rechten van het Belgisch voetbal zitten bij MP & Silva, een Italiaans bedrijf dat in Chinese handen is gegaan. MP & Silva betaalt  70 miljoen euro per jaar aan de eersteklasseclubs, een bedrag dat vanaf volgend seizoen wordt verhoogd tot 80 miljoen. MP & Silva verkoopt nu nog de rechten met verlies door aan Proximus en Telenet, maar wil er vanaf volgend seizoen winst op maken. Daarom kwam er een nieuwe biedronde.