Hollywoodsterren op de eerste rij? Steeds meer modehuizen bedanken voor de eer
Actrice Kirsten Dunst op de eerste rij tijdens een show in Parijs Foto: pn
De modeweek van New York is begonnen, wat betekent dat we weer goed zijn voor een maand modegekte die ook in Londen, Milaan en Parijs zal neerstrijken. Bloggers en journalisten lopen elkaar voor de voeten, maar Hollywoodsterren tekenen steeds minder vaak present. Ze zijn te duur geworden voor de merken, schrijft de New York Times.

Vorig jaar nog zaten Katie Holmes, Jennifer Hudson en Lucy Liu op de eerste rij bij de Amerikaanse ontwerper Zac Posen. Een half jaar laten waren dat Malin Akerman, Kelly Bensimon and Olivia Culpo. Wie vraagt u? Precies.

Niet dat er geen beroemdheden meer op de eerste rij van modeshows opduiken. Maar ze zijn duur en modehuizen hebben het moeilijk. En bovendien is er geen garantie dat een Angelina Jolie in de juiste kleren die kleren ook verkocht krijgt. "De aanwezigheid van een beroemdheid brengt niets in beweging", zei ontwerper Tommy Hilfiger aan de New York Times. 

Dik betaald op de eerste rij

Sterren zijn duur en ook in de modewereld slinken de budgetten. Een ster uit de A-lijst zou rond de 25.000 à 100.000 euro krijgen om op de eerste rij te zitten, met uitschieters tot een miljoen. Van dat geld worden hun vluchten, hun hotels, security, make-upartiesten, ... betaald. Dat is veel geld, zeker wanneer je het moet neertellen voor wispelturige sterren. Zo kwam een ongetwijfeld dik betaalde Rihanna ooit pas na de show aan bij Balmain en liet Katy Perry de volledige zaal bij Jeremy Scott een uur wachten in Milaan. Bovendien weet het publiek ondertussen ook dat die bekende gezichten betaald worden om in kleren van het modehuis op de eerste rij te zitten. 

"De shows zijn niet meer cool", zegt Teri Agins, auteur van het boek 'Hijacking the Runway'. Volgens haar trekken de Europese modehuizen nog een bepaald soort beroemdheden aan omdat ze een zeker cachet hebben. Of ze hebben dure contracten voor de de make-up van huizen als Chanel en Christian Dior, waardoor hun aanwezigheid een verplicht nummer is. Maar in New York is de nieuwigheid er af. 

Tommy Hilfiger en Gigi Hadid 

Tommy en Gigi

"We hebben onze kip met de gouden eieren gaar gekookt", zegt pr-verantwoordelijke James LaForce. Omdat elke show zijn duur betaalde beroemdheden op de eerste rij had, waren hun foto's ook niet meer bijzonder. Vandaag hebben die beroemdheden  concurrentie van de modebloggers en de modellen zoals Gigi Hadid, die via hun social media rechtstreeks miljoenen volgers bereiken. En zij brengen wel geld in het laatje, zegt Tommy Hilfiger, die Gigi strikte voor een eigen collectie binnen zijn label. Het resultaat: een stijging van meer dan 900 procent van de e-commerce van het merk, met dank aan sociale media, beweert Hilfiger. Al zal Gigi het ook niet voor een habbekrats gedaan hebben.