New York Times populairder dan ooit, wat Trump ook mag beweren
De New York Times heeft meer dan 3 miljoen abonnees. Foto: AFP

De New York Times kreeg er de afgelopen drie maanden bijna 300.000 digitale abonnees bij. Nochtans beweert Trump steevast dat de krant het slecht doet.

Het is een constante geworden in de tweets van Amerikaans president Donald Trump: hij heeft het steevast over ‘the failing New York Times’ - de falende NYT, dus. Trump is van mening dat de krant oneerlijk over hem bericht, en dat leidt er volgens hem toe dat de krant het slecht zou doen. Hij tweette dat de krant met ‘afkalvende lezersaantallen en abonnees’ zou kampen.

Maar het tegendeel is waar. Want de afgelopen drie maanden groeide het aantal digitale abonnees met liefst 276.000, zo maakte moederbedrijf The New York Times Company bekend. Dat is meer dan in 2013 en 2014 samen genomen. In totaal kwamen er in 2016 514.000 digitale abonnees bij. In een conference call verwees ceo Mark Thompson naar de foutieve stellingen van Trump. ‘Not so much, mister president’, zei hij. ‘Ons lezerspubliek was het afgelopen kwartaal spectaculair.’

In totaal heeft de krant meer dan 1.853.000 digitale abonnees. Print en digitaal samen genomen, gaat het om drie miljoen abonnees.

Dalende inkomsten

Ook al kunnen almaar meer lezers de journalistiek van de NYT smaken, dat wil niet noodzakelijk zeggen ook dat alle cijfers zwart kleuren. Want de advertentie-inkomsten staan onder druk: inkomsten uit print-advertenties zakten met 16 procent. De stijging van de digitale advertentie-inkomsten met 6 procent kon dat niet rechttrekken waardoor de totale advertentie-inkomsten met 9 procent zakten.

De omzet daalde met 2 procent, de operationele winst daalde van 289 miljoen naar 241 miljoen dollar. Ondertussen staat er bij de krant een reorganisatie van de redactie op til de activiteiten beter moet doen aansluiten bij de digitale wereld van vandaag. Op de redactievloer leeft de vrees dat dat tot ontslagen zal leiden.

De krant kondigde ook een partnerschap aan met Snapchat. Ze opent er een ‘Dicovery’-kanaal waarop elke dag een Snapchat-editie van de NYT zal verschijnen. Daarmee wil de Times meer ingang vinden bij jongeren: Snapchat bereikt volgens onderzoeksbureau Nielsen dagelijks 41 procent van de 18 tot 34-jarigen in de VS.