Europa neemt Booking.com onder vuur
Foto: EPA

De EU-landen willen samen de mogelijk concurrentie-ondermijnende praktijken van Booking.com en andere reservatiediensten tegengaan. De sites maken het voor hotels onmogelijk om hun eigen prijs te bepalen.

Een hotelkamer aanbieden/boeken via Booking.com is een erg handig systeem, zowel voor de uitbater als de klant. En dat beide partijen voor die service een prijsje moeten betalen, is logisch.

Veel minder logisch is dat wie als klant de inspanning doet om zelf rechtstreeks datzelfde hotel te contacteren, voor die kamer geen goedkoper tarief – bij voorbeeld 90 in plaats van 100 euro – kan bedingen. Erg sneu voor de consument, maar net zo goed frustrerend voor de hoteleigenaar. Die zit immers vast aan de voorwaarden die Booking.com hem oplegt. Als hij zijn kamers via die weg wil aanbieden, moet hij beloven logies niet zelf tegen lagere prijzen aan te bieden. Intussen vraagt Booking.com aan die hoteleigenaar wel hoge commissievergoedingen, die kunnen oplopen tot 15 procent of meer.

Omdat in alle Europese landen, zowel bij de consumenten als de hoteluitbaters, de frustratie daarover groeit, komt er actie op Europees niveau. Nog deze maand zal de Europese Commissie een bijeenkomst organiseren voor mededingings-autoriteiten uit heel Europa. Bedoeling is om een gezamenlijke strategie te bepalen over de aanpak van Booking.com en andere online reservatiediensten.

Die zogenaamde tariefpariteit (rate parity) is al in verscheidene Europese landen aan banden gelegd. In Duitsland sprak de rechtbank zich in eerste aanleg en in beroep tegen deze clausule uit. In verscheidene andere landen, zoals Frankrijk, Zweden en Italië, werden na overleg met Booking.com afspraken gemaakt over de tariefpariteit. Maar die gaan volgens de horeca niet ver genoeg, omdat ze alleen betrekking hebben op andere online aanbieders. Daardoor hebben de hoteliers nog geen volledige vrijheid.

In België wil de minister van Middenstand Willy Borsus (MR) de hotelhouders beter beschermen tegen de marktmacht van Booking.com. Hij heeft de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) gevraagd om de kwestie te onderzoeken. De BMA maakt deel uit van een groep van nationale mededingingsautoriteiten die een gemeenschappelijke aanpak nastreven, samen met de Europese Commissie.