Onbedoeld mengt biermerk Budweiser zich in het Amerikaanse migratiedebat. Voor de Super Bowl werd een reclamespot over de stichter van Budweiser gemaakt. Die migreerde in de negentiende eeuw van Duitsland naar Amerika.

Met de controverse rond het Amerikaanse inreisverbod is de reclamespot die biergigant Anheuser-Busch Inbev voor Budweiser liet maken actueler - en misschien provocatiever - dan bedoeld.

De stijlvolle reclamespot brengt het verhaal van Adolphus Busch die in 1857 vanuit in de VS aankwam. ‘Ga terug naar huis’ en ‘Je bent hier niet welkom’ roepen enkele mensen op een bepaald moment naar de jonge migrant.

De reclamespot is dinsdag online geplaatst en is intussen bijna 6 miljoen keer bekeken. Zondag maakt de spot zijn televisiedebuut tijdens de Super Bowl, de jaarlijkse hoogmis van American Football en vooral ook duurbetaalde advertenties.

Toeval

Door het inreisverbod uit zeven moslimlanden, dat de Amerikaanse president vorige week invoerde, krijgt de spot opvallend veel aandacht. Sommigen zien de advertentie als een statement tegen de migratiepolitiek van Trump. ‘Budweiser brengt pro-immigratie-advertentie op Super Bowl’, titelde de rechtse nieuwssite Breitbart.

Maar de timing is toeval, verzekert het bedrijf. De reclamespot met als titel ‘Born the Hard Way’ is begin 2016 ontwikkeld en in oktober opgenomen. Nog voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen dus. ‘We hebben de reclamespot gemaakt om de ambitie van onze stichter in de verf te zetten’, zegt Marcel Marcondes van Anheuser-Busch. ‘Er is geen verband met andere zaken die in het land gebeuren’, zegt ook vicevoorzitter Ricardo Marques.

Hoe politiek zijn de andere advertenties?

Hoe politiek zullen de andere Super Bowl-advertenties zijn? Zullen merken de controverse mijden of zullen ze eerder het conflict opzoeken?

Sommige merken zoals Skittles blijven ver weg van elke mogelijke controverse. Het snoepjesmerk stelt in zijn advertentie dat jong én oud van snoep houdt.

Andere durven iets actueler te zijn, zoals Kia. Een klimaatactivist zijn is niet zonder gevaar, stelt het automerk in de advertentie met comédienne Melissa McCarthy. ‘Een klimaatactivist zijn is hard, maar het is gemakkelijk om er als één te rijden’, klinkt het.

Maar net zoals Budweiser zijn er merken die worden gepolitiseerd, of ze dat nu willen of niet. Zo valt de advertentie van Avocados From Mexico samen met de controverse rond de invoerrechten die Donald Trump aan Mexico wil opleggen om zijn muur aan de Mexicaanse grens te financieren.