Crevits start opleiding voor vertrouwenspersonen in het onderwijs
Foto: BELGA

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits laat 160 vertrouwenspersonen opleiden om het psychosociaal welzijn van het onderwijspersoneel te verbeteren. Zo moet ook het ziekteverzuim dalen. Dat heeft de CD&V-minister in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Vera Celis (N-VA) en Jos De Meyer (CD&V).

Psychosociale aandoeningen zoals burn-outs blijven de voornaamste oorzaak van ziektedagen in het onderwijs. Dat bleek vorige maand (nogmaals) uit het laatste jaarrapport ziekteverzuim van het Vlaamse onderwijspersoneel van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (agODi).

Meer zelfs, 40 procent van de ziektedagen bij mannelijke personeelsleden en 34 procent van de ziektedagen bij vrouwelijke personeelsleden is toe te schrijven aan psychosociale klachten. Een bijzondere risicogroep zijn de directeurs. In de leeftijdsgroep 56-65 jaar is zelfs bijna 55 procent van de ziektedagen toe te schrijven aan psychosociale aandoeningen.

Alarmerende cijfers, erkent ook minister van Onderwijs Hilde Crevits. Zij richtte in 2015 al een ad hoc-werkgroep rond psychosociaal welzijn in het onderwijs op. Die raadde aan om vertrouwenspersonen op te leiden.

De vertrouwenspersonen moeten optreden als bemiddelaars en luisterend oor en zouden preventief kunnen werken rond psychosociale risico’s. In een eerste stap worden 160 vertrouwenspersonen opgeleid. ‘Als de opleiding effect heeft, zullen we het breder uitrollen’, aldus minister Crevits.

Diepte-onderzoek

Daarnaast is de CD&V-minister gestart met een diepte-onderzoek naar de beroepsgebonden psycho-sociale problemen bij het directiepersoneel. SP.A-parlementslid Steve Vandenberghe noemt dat overbodig. ‘We kennen die oorzaken toch al? De regeldrift, de administratieve rompslomp, de hoge werkdruk enzovoort.’ Vandenberghe spoorde de minister aan om het actieplan rond de administratieve vereenvoudiging in het onderwijs (Operatie Tarra) te versnellen.

Volgens minister Crevits kan het diepte-onderzoek echter wél zinvol kan zijn. Ze stelt dat er ook al bijzonder hard wordt gewerkt aan administratieve vereenvoudiging en vermindering van planlast in het onderwijs.