Ahold Delhaize verkoopt minder in België
Foto: BELGA

Supermarktreus gaat achteruit in België, maar compenseert met stevige groei in de VS en vooral Nederland

De Belgische consument lijkt voorlopig niet echt onder de indruk van de fusie tussen Ahold en Delhaize. De Nederlands-Belgische supermarktketen zag de verkoopsomzet in het vierde kwartaal van 2016 met 0,9 procent dalen.

Nederland boven

En dat terwijl de omzet in de VS (+2 procent), Oost- en Zuid-Europa (+3,4 procent) en Nederland (+6,6 procent) er wel stevig op vooruit ging. Vooral de sterkere verkoop bij onze noorderburen valt daarbij op. Een stijging die het fusieconcern in een persbericht voorbeurs toeschrijft aan productinnovaties, verbeterde service en sterk gestegen online verkopen.

Een duidelijke verklaring voor de omzetdaling in België geeft de groep niet. Ahold Delhaize houdt het bij ‘een moeilijke vergelijkingsbasis’ en legt de schuld bij ‘ een sterk vergelijkbaar kwartaal een jaar geleden’.

Ook vergelijkbare omzet daalt

De pro forma omzet van Ahold Delhaize, een aangepaste berekening waardoor een juiste vergelijking met de gecombineerde cijfers van voor de fusie mogelijk is, daalde van 15,7 miljard naar 15,5 miljard euro. Dit cijfer was licht hoger dan de verwachting van analisten, die gemiddeld een omzet van 15,4 miljard euro hadden verwacht. Een daling die nog groter is als je rekening houdt met de wisselkoersen.

Ahold Delhaize maakte op de op 7 december bekend op schema te liggen voor het realiseren van synergievoordelen van de fusie ter hoogte van 500 miljoen euro in 2019. Het concern zal op 1 maart de volledige kwartaal- en jaarcijfers bekendmaken.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig