Het is officieel: Matt Damon drinkt Stella.

In Davos vertelt Damon aan iedereen die het maar wil horen dat hij de handen ineen geslagen heeft met AB InBev. Foto’s van Damon die breed lachend het glas heft, met het Stella Artois-logo goed in beeld, zullen binnenkort ongetwijfeld opduiken.

Niet dat Damon zo dol is op de smaak van het Leuvense bier. Nee, Stella Artois sponsort de ngo waar hij zijn naam aan verbonden heeft, Water.org. Dat gebeurde de afgelopen twee jaar al op niet-structurele basis, maar nu wordt er intensiever samengewerkt, voor een periode van vier jaar.

Water.org zamelt geld in om de allerarmsten overal ter wereld toegang tot zuiver water te verschaffen. En zoals het gaat met celebrities die hun naam aan een goed doel verbinden, is er een pakkende video. Die werd gisteren vertoond op het Stella Artois-event. We zien Elizabeth, een guitig Afrikaans meisje, dat dagelijks vier uur te voet onderweg is naar de dichtstbijzijnde waterbron. Maar sinds er in haar dorp drinkwater voorhanden is, kan ze die uren economisch productiever besteden: ze heeft een naaimachine gekocht en is kleermaakster geworden. ‘Zo zie je hoe toegang tot water mensen de kans geeft om in hun eigen levensonderhoud te voorzien’, legt Damon uit. ‘Nu hebben 650 miljoen mensen geen toegang tot drinkbaar water. Je ziet wat de impact kan zijn’.

En wat heeft Stella daar nu mee te maken? Simpel: het merk wil zich onderscheiden van andere merken door mensen die het kopen, een goed gevoel te geven. En ja, water is het belangrijkste ingrediënt van bier, zegt Ricardo Tadeu van AB InBev. Plus dat de betrokkenheid van Matt Damon natuurlijk mooi meegenomen is. “Als hij iets te vertellen heeft, weet je zeker dat er geluisterd wordt”.

Concreet heeft AB InBev 3 miljoen dollar gedoneerd, zegt campagneverantwoordelijke Julie LaGuardia van Water.org. Bovendien wordt de ngo betrokken in twee marketingcampagnes: de helft van de opbrengst van de speciaal ontworpen Stella-glazen (“chalice” genaamd), gaat naar water.org. En in Groot-Brittannië gaat ook een deel van de omzet uit de horeca die richting uit. Tadeu: “Als je een pint Stella bestelt, geef je ook meteen iemand een maand lang toegang tot zuiver water. Dat is toch fantastisch? Improving the world, that’s what Davos is all about.”