Hans Bonte: ‘Niets is wat het lijkt’
Hans Bonte, burgemeester van Vilvoorde, verzet zich tegen het nieuwe Eurostadion. Foto: ddl

De Vilvoordse burgemeester Hans Bonte verzet zich tegen de bouw van het nieuwe Eurostadion op parking C van de Heizel. ‘Of willen pendelaars straks élke dag in de file staan zoals tijdens het autosalon of Batibouw?’

Bonte is niet tegen de bouw van een nieuw voetbalstadion. ‘Ik hou van voetbal. Ik ga graag naar Anderlecht kijken, maar ik ga ook graag echt naar Anderlecht. Ik vind het toch geen slecht idee dat voetbalclubs spelen in de gemeente waar hun naam naar verwijst. Maar dat is natuurlijk niet aan mij om te beslissen.’

Wat de burgemeester van Vilvoorde veel meer dwars zit, is dat het nieuwe Eurostadion, dat de Ghelamco-groep zou bouwen op parking C van de Heizel, veel meer inhoudt dan het woord aangeeft.

‘Niets is wat het lijkt. Het gaat niet enkel om een nieuw voetbalstadion. Het gaat om de bouw van een grote economische site, met kantoren, horeca, hotels, een zorgsite. Er zouden 3.000 tot 4.000 arbeidsplaatsen bijkomen maar vooral: er wordt ook een parkeergarage gebouwd voor 10.000 auto’s. Dat is waar wij ons tegen verzetten.’

‘Om rendabel te zijn, moet zo’n parkeergarage vol zitten. Ze zullen er dus alles aan doen om auto’s daarheen te lokken. Weet u wat dat betekent? Dat er dan files op de Ring ontstaan zoals tijdens het autosalon of Batibouw, en wel elke dag!’

Parking C maakt deel uit van het Heizelcomplex, maar ligt op het grondgebied van Grimbergen. Dat is een buurgemeente van Vilvoorde. Bonte heeft zijn buren een negatief advies overgemaakt, maar gaat ook formeel klacht indienen bij de rechtbank.

Bonte beseft dat zijn verzet de indruk kan wekken dat hij overal tegen is. Hij verzette zich eerder ook tegen de bouw van het winkelcomplex U-place. ‘Ik ben geen conservatief, die alles bij het oude wil laten. Ik ben vooral voor het behoud van de leefbaarheid en van de bereikbaarheid. Vilvoorde moet bereikbaar blijven. Bovendien veroorzaakt extra autoverkeer nog meer fijn stof, en wat dat betreft doet Vilvoorde het al niet zo best.’

‘Het gaat dus om ons lokale belang, maar toch ook om het belang van iedereen. Wie wil nu elke dag in zo’n verkeersopstopping gaan staan? Je zult nooit op voorhand weten wanneer je die bestemming bereikt. Het beleid moet veel meer ambitie hebben, en voluit inzetten op beter openbaar vervoer. En als er overstapparkings nodig zijn voor pendelaars die naar Brussel komen, dan moet men die op betere locaties voorzien. Veel verder weg van dit stuk Ring, dat nu al dagelijks de verkeersbulletins haalt omdat het verkeer er vast zit.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig