Zalando komt ongewenste spullen nu ook zelf weer ophalen
Foto: pn
Zalando gaat een nieuwe dienst uittesten in Gent. De Duitse webwinkel zal zelf kleren, schoenen en accessoires gratis komen ophalen die de klanten willen terugsturen. Slaat het experiment aan, dan wordt de ­retourservice in ons hele land uitgerold. 'De klant wordt zo nóg meer ­koning', zegt marketingprofessor Gino Van Ossel.

Een te grote broek, een jurk die te kort komt of een trui in de foute kleur. De helft van de bestellingen bij Zalando wordt uiteindelijk teruggestuurd. Daarvoor moet de klant nu nog naar een postkantoor, maar vanaf maandag is dat – alvast voor de Gentse klanten – verleden tijd.

De Duitse online modewinkel introduceert die dag een gloednieuwe dienst: klanten kunnen hun retourpakketje gratis laten oppikken waar en wanneer ze dat maar willen. Van maandag tot vrijdag. Van 09.00 uur tot 20.00 uur. Thuis, bij een vriendin of op het werk. 'Via de site kan je kiezen waar en wanneer', zegt Monica Franz van Zalando, dat voor deze nieuwe service samenwerkt met Citydepot, een dochter van Bpost. 'Het kan bovendien snel, binnen de twee uur. Maar evengoed plan je de teruggave tot twee dagen tevoren.'

Met deze extra dienst speelt Europa’s grootste online modewinkel in op de groeiende vraag van de consument naar meer gemak en flexibiliteit. 'De wereld is aan het veranderen. Alles waarmee je een hoop tijd kan winnen, slaat aan”', zegt Carine Moitier, directeur van BeCommerce, de Belgische koepel van webshops.

'De klant wordt zo meer dan ooit koning. Hij kiest hoe hij zijn pakjes krijgt en hoe hij ze kan terugsturen', stelt ­Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Business School. 'Toch leent Zalando zich daar net ietsje beter toe', vult Carine Moitier aan. 'Een T-shirt dat niet lekker zit, stuur je sneller terug dan een boek dat je via Bol.com hebt gekocht.'

4,95 euro per retour

Eerder werd de dienst getest in onder meer Londen en Wenen. En ook bij onze noorderburen slaat ze aan. Als het experiment in Gent slaagt, zal het ook in ons land verder uitgerold worden. Voorlopig gratis, maar op termijn zal zo’n retour 4,95 euro kosten. 'Maar de dag dat de kosten zullen worden doorgerekend, ben ik niet meer zeker van het succes', zegt Van Ossel. 'Dan ben je beter dat je het pakket gewoon even bij het postpunt in de supermarkt dropt. Want dat is gratis.'