Gatz bekijkt of gepersonaliseerde tv-reclame in strijd is met privacyregels
Foto: Telenet

Vlaams mediaminister Sven Gatz wil samen met de federale ministers bekijken hoe de privacy van de tv-kijker beter kan worden beschermd. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) waarschuwt in een rapport dat gegevens over iemands mediagebruik steeds meer worden ingezet voor gepersonaliseerde reclame.

‘Gerichte reclame, het personaliseren van reclame, is een nieuwe trend’, zei professor Peggy Valcke van de VRM donderdag in het Vlaams parlement. ‘Dit gebeurt doorgaans op het internet, maar we zien het nu ook op digitale tv verschijnen. Niet alleen de advertenties, ook het media-aanbod zelf wordt overigens meer en meer gepersonaliseerd.’

De VRM geeft in zijn jaarlijkse rapport een duidelijke waarschuwing: ‘Door het gebruik van nieuwe technologieën geeft de consument al dan niet bewust veel persoonlijke informatie vrij. Die heeft potentieel een enorme waarde. De overheid moet waakzaam zijn over de manier waarop deze informatie wordt gebruikt.’

Gatz vindt de waarschuwing terecht. ‘Ik wil kijken hoe we hier bijkomende stappen kunnen zetten’, zei hij donderdag. Samen met de federale ministers die bevoegd zijn voor Privacy wil hij de consument beter beschermen. Mogelijk worden de taken van de VRM uitgebreid.

Europese regels

Eerder deze week kwam de Europese Commissie al met een pakket aan nieuwe privacyregels. Van Europa mogen de gegevens die worden verzameld via bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook Messenger of Gmail niet langer worden gebruikt voor reclameboodschappen op maat. Het gaat daarbij niet enkel om de inhoud van de boodschappen, maar ook om metadata als plaats en tijdstip.