Stiptheid treinen op laagste niveau in twee jaar
Foto: Photo News

De stiptheid op het Belgische spoor is in november gezakt naar een dieptepunt. Slechts 82 procent van de treinen kwam aan met maximaal 6 minuten vertraging, zo blijkt dinsdag uit gegevens van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. Dat is het zwakste resultaat sinds november 2014.

In november vorig jaar bedroeg de stiptheid nog 86,9 procent.

‘Dit is geen goed resultaat’, beaamt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. Hij voegt wel toe dat er eerder sprake is van een uitschieter in negatieve zin dan van een structurele verslechtering. ‘Er waren in november verschillende incidenten op belangrijke spoorlijnen die bovendien de ochtend- of avondspits zwaar hebben geraakt’, aldus de woordvoerder.

Er werden in november 1.358 treinen afgeschaft, of 1,4 procent van alle treinen. Dat waren er minder dan een jaar eerder.

Het is nog niet duidelijk of de stiptheid over heel het jaar 2016 nog boven 90 procent zal geraken. Dat was in 2015 voor het eerst in zeven jaar gelukt (90,9 procent).

Hoe wordt de stiptheid gemeten?

De stiptheid wordt gemeten en berekend in het eindstation. Er wordt dus altijd gemeten in het eerste station van een bepaald traject, en het laatste.

De stiptheid van een trein vanuit Oostende richting Eupen wordt dus gemeten in Brussel-Zuid en in Eupen.

Wat is ‘stipt’?

Een trein met minder dan zes minuten vertraging wordt beschouwd als zijnde stipt.

Stiptheid treinen op laagste niveau in twee jaar
Foto: Photo News

De stiptheid die in deze analyse in rekening wordt genomen is de stiptheid van de reizigerstreinen, beheerd door NMBS. Het zijn die cijfers die worden opgenomen in het beheerscontract met de Staat.

‘Sommige vertragingen geneutraliseerd’

Opmerkelijk is dat het stiptheidscijfer geen rekening houdt met vertragingen veroorzaakt door externe bronnen (oa. vandalisme, agressie, kabeldiefstal ...) of door grote investeringswerken.

Waar Infrabel verantwoordelijk is voor de meting van de stiptheid, kunnen externe vertragingen en vertragingen door investeringswerken niet worden toegeschreven aan de organizatie. Die vertragingen worden dan als het ware ‘geneutraliseerd’.

de stiptheid. De organisatie staat namelijk in voor tijdsmetingen

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig