‘Oei, de boeren zijn op’
Foto: BELGA

Het nieuwe campagnethema voor Vredeseilanden gaat dit jaar over landbouwers. Met de slogan ‘Oei, de boeren zijn op’ wil de ngo aandacht vragen voor de uitstervende boerenstiel.

Dit weekend trekken overal in Vlaanderen weer duizenden vrijwilligers de boer op om voor Vredeseilanden geld in te zamelen. Met het campagnethema ‘Oei, de boeren zijn bijna op’ en het campagnebeeld van enkele boeren in een glazen pot vraagt de ngo dit jaar aandacht voor het probleem van de uitstervende boerenstiel.

Wereldwijd geven steeds meer boeren er de brui aan. Een laag inkomen, hoge investeringen en de klimaatopwarming zet de boerenstiel steeds meer onder druk. Nog weinig jongeren kiezen voor een toekomst in de landbouw. Velen beproeven liever hun geluk in de stad. Het resultaat is volgens Vredeseilanden dat de gemiddelde leeftijd van boeren wereldwijd evolueert richting 60 jaar. ‘Op die manier zetten we de toekomst van ons eten op het spel’, aldus de ngo. Samen met supermarkten en voedingsbedrijven ijvert Vredeseilanden in ons land en daarbuiten voor een goed landbouwinkomen zodat boeren kunnen leven van hun werk.

Vredeseilanden is wereldwijd in veertien landen actief. Naast België is men ook aanwezig in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. In totaliteit financiert de ngo 134 organisaties, goed voor 54.000 personen en 28.000 vrouwen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig