Bijna één op de drie Belgische bestuurders vindt het aanvaardbaar om tot 10 km per uur sneller te rijden dan de wettelijke limiet. Op autosnelwegen vindt bijna één op de vier het geen probleem om 20 km per uur te snel te rijden. ‘De overheid werkt die mentaliteit zelf in de hand door een tolerantiemarge van zes procent te hanteren’, zegt professor emeritus Verkeerskunde Willy Miermans (Universiteit Hasselt) vandaag in De Standaard.
‘Het is een publiek geheim dat de maximumsnelheid op autosnelwegen niet 120 km/u, maar eigenlijk 128 km/u bedraagt. Vandaag is de technologie zo accuraat geworden, dat die marge van zes procent overbodig is. Schaf ze af.’
Koen Ricour, directeur van de federale wegpolitie, zegt in Hautekiet op Radio 1 dat een marge van 3 procent (of 3 km per uur onder de 100 km per uur) in laboratoriumtesten volstaat. ‘Maar de marge van zes procent is ingegeven door het KB betreffende meettoestellen die wij mogen gebruiken. Wat proeven op de weg betreft, schrijft het KB zes procent voor. Gezien de huidige toestellen zou een verlaging naar drie procent onverantwoord zijn.'
‘Regel aanpassen’
‘Het is natuurlijk niet leuk voor de verkeersveiligheid als mensen veel sneller mogen rijden dan wettelijk toegelaten is’, zegt Ricour. ‘Die zes procent marge is in het voordeel van de snelheidsovertreder. Maar wij moeten nu eenmaal het KB toepassen. Wij kunnen niet anders.’