‘Overheid werkt te snel rijden zelf in de hand’
Foto: Katrijn Van Giel
Wat in onze buurlanden wel kan, lukt in België niet. 50 per uur is daar 50 per uur. ‘Hier zorgt de ‘tolerantiemarge’ voor laksere chauffeurs.’

Een grote meerderheid van de Belgische bestuurders – bijna drie op de vier – geeft toe buiten de bebouwde kom de snelheidslimieten te overschrijden. Zo’n dertig procent vindt het zelfs aanvaardbaar om tot 10 km per uur sneller te rijden dan de wettelijke limiet. Op autosnelwegen vindt bijna één op de vier het geen probleem om 20 km per uur te snel te rijden. Dat blijkt uit de vijfde Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Professor emeritus Verkeerskunde Willy Miermans (Universiteit Hasselt) ziet een eenvoudige verklaring. ‘Al heel mijn carrière lang zeg ik tegen studenten: verkeersregels moeten duidelijk en consequent zijn. Maar de Belgische overheid is zelf nonchalant.’
Miermans doelt op de technische marge die politie en justitie hanteren bij het uitschrijven van verkeersboetes. Bij overtredingen onder 100 km/u bedraagt die 6 km/u, bij overtredingen boven 100 km/u loopt dat op tot 6 procent. 

De marge werd jaren geleden ingevoerd omdat meettoestellen in omloop waren met een foutmarge die zo groot was. De beleidsnorm werd gebaseerd op het slechtst werkende toestel. 

‘Maar vandaag is de technologie zo accuraat geworden, dat die marge van zes procent overbodig is’, zegt Miermans. ‘Het is een publiek geheim dat de maximumsnelheid op autosnelwegen niet 120 km/u, maar eigenlijk 128 km/u bedraagt. Bestuurders hebben die norm overgenomen. Wij Belgen zijn een elastisch volkje.   Of het nu over snelheid, alcohol of belastingen gaat: wij rekken de regels.’

'Niet zo erg’

Onze buurlanden zijn op dat gebied heel wat consistenter, zegt Miermans. ‘In Nederland, Duitsland en Frankrijk is het heel duidelijk: 50 is daar 50, en 120 is 120 – op een zeer kleine foutmarge na. Het gevolg? De snelheidslimieten worden er veel beter gerespecteerd. Dat in België zoveel mensen geen probleem zien in te snel rijden, dat heeft de overheid zelf in de hand gewerkt. Het is tijd dat ook België duidelijkheid creëert en die tolerantiemarge afvoert.’

Ook het BIVV is niet onverdeeld gelukkig met het bestaan van de marge. ‘Die wekt onbewust de indruk dat te snel rijden niet zo erg is’, zegt woordvoerder Stef Willems. ‘We moeten bekijken of de foutenmarge niet te ruim is en ze in overeenstemming brengen met onze buurlanden.’

Nultolerantie

De marge is vastgelegd in rondzendbrieven van de parketten-generaal, ‘om een uniform beleid te hanteren’, zegt de woordvoerster van minister van Justitie Koen Geens (CD&V). ‘Het principe van technische tolerantie bestaat om discussies te vermijden. De flitstoestellen zijn geijkt, maar de meters in de wagens zijn dat niet altijd. Het college staat achter de technische tolerantie, wat nultolerantie wordt genoemd.’