20.000 mensen dienden klacht in wegens fraude
Bent u dit jaar het slachtoffer geworden van misleiding, bedrog, fraude of oplichting? Dan kan u als consument of bedrijf sinds eind februari terecht op een nieuw meldpunt van de FOD Economie. Intussen hebben dat al ruim 20.000 Belgen gedaan, blijkt uit nieuwe cijfers van de overheidsdienst.

Dat is een kwart meer dan in 2015, toen de klachten nog via diverse kanalen werden ingediend. Een verontrustend groot deel van de meldingen – 1.659 – gaat  over fraude met spookfacturen, een nieuwe vorm van oplichting waarvoor de overheidsdienst nog eens uitdrukkelijk wil waarschuwen.

Bij factuurfraude vervalsen oplichters facturen door ze te onderscheppen en er op een sluwe manier het rekeningnummer op te veranderen. Met als resultaat dat het slachtoffer aan de verkeerde betaalt en zowel de verzender als de ontvanger van de factuur zijn centen kwijt is. Wat pas duidelijk wordt als het slachtoffer enkele weken later plots een aanmaning tot betaling ontvangt.

In de hoop dit probleem beter te kunnen aanpakken, is meldpunt.belgië.be onlangs een informatie-uitwisseling met Bpost begonnen. Veel van de facturen worden namelijk onderschept in de rode brievenbussen van Bpost. Al worden sommige facturen ook gestolen uit postkamers van bedrijven en brievenbussen van particulieren.

Schoenen met een risico

Behalve de problemen met spookfacturen, waren er in 2016 ook veel klachten over leveringsproblemen via het internet (1.797) en de schending van consumentenrechten. Zo werden honderden Belgen dit jaar het slachtoffer van een falende garantieregeling (690) of kochten ze online ongewild namaakproducten (565), waarvan een kleine helft uit China kwam. Met name de aankoop van schoenen op het internet blijkt in sommige gevallen nogal riskant. 

Almaar meer Belgen klagen ook over ongewenste communicatie. Via het internet (spam, phishing, spoofing...), maar ook via ongewenste telefoontjes van verkopers. ‘Er is een continue stijging van dit soort klachten sinds deze zomer’, benadrukt Chantal De Pauw, de woordvoerster van de FOD Economie.

Het meldpunt lost volgens De Pauw geen individuele problemen en klachten op, maar reikt wel oplossingen en de juiste contactpersonen aan waarmee de slachtoffers hun probleem verder kunnen oplossen. Veel consumenten wisten voorheen immers niet goed waar ze met hun klacht terechtkonden.

Al 1.700 extra controles

Ruim een kwart van de meldingen over fraude en oplichting werden onmiddellijk overgemaakt aan de politie. Bij ruim 1.700 meldingen werden dit jaar volgens de FOD Economie al extra controles verricht. De strengste straffen kunnen daarbij oplopen tot 600.000 euro en 5 jaar cel.

Het overgrote deel van de gedupeerde consumenten of bedrijven lijdt slechts een beperkt financieel verlies door de fraude, vaak niet meer dan 100 euro. De fraude met spookfacturen, gaat vaak over veel hogere bedragen. Uit de klachten die de Economische Inspectie in 2016 ontving, blijkt dat het over facturen van gemiddeld 12.000 euro ging. Soms gaat het over minder dan 1.000 euro, in enkele gevallen om enkele honderdduizenden euro.