We spelen (steeds vaker) een spel vanavond
(Themabeeld) Foto: shutterstock

‘Weet je wat we doen? We spelen een spel vanavond.’ De slogan van speelgoedfabrikant MB raakte misschien wat in de vergetelheid, maar daar komt stilaan een einde aan: gezelschapsspelletjes zijn opnieuw de toppers onder de kerstcadeaus, aldus webwinkel Bol.com. En daar is een goede reden voor.

‘Schermen beheersen ons leven’, zegt trendwatcher Herman Konings in Het Laatste Nieuws. ‘Maar te veel is trop en trop is te veel. Twintigers en dertigers zoeken een vlucht uit de digitale wereld. Al die analoge gezelligheid à la platendraaiers, barista’s en crafted beer past in een nostalgie naar veiliger tijden.’

Zowel bij speelgoedwinkel Dreamland als bij webwinkel Bol.com bevestigen ze de trend. Voor het eerst in jaren zijn gezelschapsspelletjes opnieuw de absolute toppers onder de kerstcadeaus. Enkele hits: het gezelschapsspel van ‘De Slimste Mens ter Wereld’, ‘Escape Room The Game’, ‘Black Stories’ en ‘Saboteur’.

Fysieke interactie

‘Door het scherm dicht te klappen en samen een gezelschapsspel te spelen, vergeet je de terreur’, vervolgt Konings. ‘Mensen willen het evenwicht herstellen tussen de wereld van bits en bytes en de prettige fysieke interactie die je hebt als je samen een spelletje speelt. Net zoals een vette hamburger een guilty pleasure is om te ontsnappen aan de gezondheidsterreur, is een gezelschapsspel ook zo’n reactie tegen het digitale.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig