Zo maak je van een Music for Life-actie een succes
Vorig jaar sloot de actie af met 5.102.730 euro Foto: BELGA

Of het nu een koekenbak is of een discofuif: het aantal acties ten voordele van een goed doel zal in de week voor Kerstmis traditioneel pieken, dankzij De Warmste Week. Hoe zorg je ervoor dat je actie de nodige bijval krijgt, zodat je met een mooi bedrag richting de Schorre in Boom kunt trekken?

Even ter herinnering: vorig jaar sloot de actie af met 5.102.730 euro, bestemd voor 1.054 verschillende goede doelen. Er werden 3.345 activiteiten geregistreerd, die dus een gemiddelde opbrengst hadden van 1.525 euro.

Uiteraard vertelt dit maar een deel van het verhaal. Wie theelichtjes for life verkoopt (vorig jaar goed voor 350 euro) of een jaar lang een pop van Ken uitleent (1.000 euro), zal uiteraard nooit zoveel inzamelen als met een concert van Muse in de AB (opbrengst in 2015: 198.168 euro). En de ‘Warmathon’, de loopwedstrijd georganiseerd door Studio Brussel, zal wellicht ook dit jaar weer tekenen voor de grootste opbrengst (287.260 euro in 2015).

Dat betekent niet dat die kleinere acties niet zinvol zijn: slechts een klein deel van de acties haalt meer van 5.000 euro binnen. En de organisatie geeft ook al jarenlang aan dat het ook voor een deel om bewustmaking draait.

Dus ben je bereid om je in te spannen, denk er dan aan om met deze tips van je actie een succes te maken:

  • Kies een goed doel dat je nauw aan het hart ligt. Want de mensen die je om een bijdrage vraagt zullen willen weten wat er met hun geld gebeurt. Als jij vol vuur kunt vertellen over de manier waarop vzw Uilenspel kansarme jongeren begeleidt, of hoe het Dierenthuisje katten zonder kans op asiel opvangt, dan is de kans groter dat mensen dieper in hun zakken zullen willen tasten.
  • Wees realistisch over hoeveel medewerkers je kunt mobiliseren. Als je niet met genoeg mensen bent om een volledige kerstmarkt op poten te zetten, kies dan iets kleinschaligers, bijvoorbeeld een oliebollenkraam.
  • Vraag een eerlijke financiële bijdrage. Een koekjesverkoop waar je de kosten niet eens uit haalt is jammer van de moeite. Maar wees je ervan bewust dat mensen iets meer willen betalen voor het goede doel. Reken dus zeker een extraatje aan bovenop de echte kostprijs.
  • Zorg dat je iets aanbiedt waarvan je weet dat je het goed kunt maken of organiseren én dat het leuk is. Daar kan je creatief mee omgaan. Zo is er zelfs iets als ‘begrafenis for life’, waarbij de hoogstbiedende zijn eigen begrafenis én koffietafel voor 50 personen krijgt.
  • Vorig jaar een goede actie gedaan? Herhaling werkt! Zo neemt de opbrengst van de jaarlijkse optocht van de brandweermannen jaar na jaar toe. Wat nog in de periode van het glazen huis begon als een bescheiden mars, was tegen 2014 aangegroeid tot een colonne van 800 brandweerlieden die 33.600 euro inzamelden, en vorig jaar was dat zelfs 48.112 euro, geschonken door 1.200 deelnemers.
  • Stel een haalbare planning op. Wie nu nog een discofuif wil regelen is wellicht te laat om nog een zaal te vinden. Maar wie op straat wafels gaat verkopen begint best ook al wat rond te bellen om genoeg wafelijzers te kunnen lenen.
  • En heel belangrijk: zorgt dat mensen over je actie horen. Een eerste stap is om die te registreren via de site van De Warmste Week. Als je een bekende peter of meter weet te strikken voor je actie: des te beter. En niemand houdt je tegen om ook (sociale) media in te schakelen om zo veel mogelijk mensen te betrekken. Hoe meer je actie in het oog springt, hoe beter. Een mooie illustratie: de voetbalwedstrijd tussen journalisten en politici (7-0) kwam overal al voor de aftrap ruim aan bod.