Spoorwegen en VDAB starten nieuwe opleiding mecanicien-monteur
Foto: Jobat.be
In de verwoede strijd om technische profielen starten de Spoorwegen in samenwerking met VDAB midden februari met een nieuwe opleiding mecanicien-monteur. Kandidaten hoeven niet zozeer al een technische achtergrond te hebben, motivatie en denkvermogen zijn des te belangrijker.

Nog zeker tot 2020 staan de Spoorwegen voor de uitdaging om de grote uitstroom van oudere werknemers op te vangen. Daarbij gaat het ook om heel wat technische profielen, die onder meer aan de slag zijn in de werkplaatsen van Antwerpen-Noord en Mechelen.

“Concreet worden vijf kandidaten geselecteerd voor de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord (TWA) en vijf voor de centrale werkplaats Mechelen. Zij volgen bij VDAB een intensieve opleiding van een viertal maanden om daarna, zoals iedereen die hier nieuw binnenkomt, een jaar stage te lopen. Want het sleutelen aan locomotieven is heel specifiek en kan je alleen hier leren”, vertelt Dirk Claes, verantwoordelijke voor de opleidingen in tractiewerkplaats Antwerpen-Noord.

Motivatie

“Er wordt vanuit gegaan dat zij nog geen technische kennis hebben. Na de intensieve opleiding moeten ze een basiskennis mechanica hebben dat van hetzelfde niveau is als het normale leertraject na zes jaar. Dat betekent dus dat het om een heel intensieve opleiding gaat. De kandidaten volgen voltijds les en worden verondersteld ook 's avonds nog studiewerk te verrichten. De motivatie is dus écht belangrijk.”

“Een gelijkaardig project hebben we eerder al op poten gezet voor technicus-elektromecanicien en dat werpt zijn vruchten af”, zegt Dirk. “De vorige keer zijn negen van de tien cursisten effectief aan de slag gegaan in de werkplaatsen van Mechelen of Antwerpen. Het concept willen we daarom graag kopiëren wat mechanische profielen betreft. We willen de vijver waarin we moeten vissen groter maken en ook niet-technische profielen hiervoor warm maken.”

Doorgroeien

Wie geprikkeld is om de wondere wereld van techniek te ontdekken, maar niet meteen de juiste kwalificaties heeft, krijgt via deze opleiding dus een unieke kans. Na de intensieve opleiding opent zich een boeiende, uitdagende wereld met heel wat (doorgroei)mogelijkheden.

Dat is ook wat Jan Celis (33) uit Vorselaar al ervaren heeft. Hij is sinds vorig jaar oktober aan de slag in de tractiewerkplaats Antwerpen-Noord. “Voordien was ik werfleider in de wegenbouw. Maar ik was op zoek naar meer flexibiliteit. In die zoektocht viel het mij op hoeveel mogelijkheden je bij de Spoorwegen hebt. In de privé is dat toch veel beperkter”, zegt hij.

“Het is niet zo wanneer je hier in een bepaalde graad binnenkomt, dat het verhaal dan stopt. Ik ben begonnen in een functie als elektro(technicus), maar wilde graag ook het mechanische werk onder de knie krijgen. In die zin ben ik intussen geëvolueerd naar mecanicien, een functie met meer mechanisch werk. Dat je beide dingen kan leren, vind ik een groot voordeel”, getuigt Jan.

“Als we merken dat er interesse is en de nodige capaciteiten zijn aanwezig, dan worden die kansen inderdaad geboden als de gelegenheid zich voordoet”, bevestigt Dirk Claes.

 

>