‘Geen personeel en auto’s voor bobcontroles’
Volgens politievakbond NSPV is er een groot tekort aan middelen en mensen. ‘Dus doen we geen bobcontroles meer.’ Foto: Photo News

De bobcampagne staat onder druk. Politievakbond NSPV heeft een stakingsaanzegging ingediend voor de federale wegpolitie. ‘We hebben geen auto’s of personeel om nog bobcontroles te doen. Dus doen we die ook niet meer’, zegt NSPV-voorzitter Carlo Medo. Door de staking zouden deze winter 50.000 controles minder worden uitgevoerd.

‘De wegpolitie bestaat nog amper. Er is een tekort aan alles. We lopen op een spreekwoordelijk houten been achter de dronken bestuurders aan. Of tenminste, dat verwacht men toch van ons. Wel, aan die cinema doen we niet meer mee.’

‘Geen personeel en auto’s voor bobcontroles’
Foto: BELGA

Aan het woord is Carlo Medo, voorzitter van de polititievakbond NSPV. De vakbond voerde samen met de andere bonden tot gisteren onderhandelingen met minister Jambon (N-VA) over meer middelen. ‘Broodnodige middelen, want de toestand is desastreus. We hebben een tekort van 124 voertuigen en goed 250 man, op een voltallig kader van 1.100 personeelsleden. We zouden er nu tegen eind volgend jaar 60 voertuigen bijkrijgen. Veel te weinig. Daarom dienen we een stakingsaanzegging in, van 15 december tot 15 januari.’

Pal in de bobcampagne dus, die nog tot eind januari loopt. ‘Als het aan ons ligt, zullen er zo goed als geen bobacties meer uit­gevoerd worden door de weg­politie. Spijtig voor de verkeersveiligheid. Maar als je de middelen niet ter beschikking stelt, moet je als regering ook niet ­pretenderen dat je dit land verkeersveiliger kan of wil maken.’

Nog even geduld

De stakingsaanzegging wil niet zeggen dat er helemaal geen bobcontroles meer komen tijdens de eindejaarsperiode. Het grootste deel van de bobcampagne wordt gedragen door de lokale korpsen: zij doen zo’n 80 procent van de acties. Door de staking zouden 200.000 controles uitgevoerd kunnen worden in plaats van de 250.000 die de regering eerder vooropstelde.

Bij het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid hoopt men dat de staking toch vermeden kan worden. ‘We hopen dat de vakbonden en de overheid nog tot een akkoord komen en dat toch zo veel mogelijk controles uitgevoerd zullen worden’, zegt woordvoerder Stef Willems. ‘Elke controle maakt de pakkans groter en zorgt ervoor dat bestuurders minder drinken. Wat leidt tot minder ongevallen. De cijfers bewijzen dat al jaren.’

Ook op het kabinet van minister Jambon is men op de hoogte van de geplande stakingen. ‘We kennen de problemen en we ­weten dat er heel veel gevraagd wordt van de politie. Maar we zijn bezig met een nooit geziene inhaalbeweging en doen een ­recordaantal aanwervingen. Die nieuwe mensen worden, gezien de situatie, vooral bij de terreurafdeling ondergebracht, maar dat wil niet zeggen dat we geen inspanningen doen voor de wegpolitie. Alleen zijn de middelen niet onbegrensd en vergt het nog wat tijd.’