Muziek wordt een beleving
Foto: deFilharmonie
Je mag thuis nog de perfecte hifi-installatie hebben staan om je favoriete opnames op af te spelen: een symfonisch orkest live aan het werk zien en horen is nog wat anders. De nieuwe Koningin Elisabethzaal wordt dé plek om deFilharmonie in ideale omstandigheden te beleven. Nieuw, inderdaad: de oude zaal werd afgebroken en vervangen door een nieuwe concertzaal tot 2.000 plaatsen. De nieuwe zaal biedt niet alleen een perfecte akoestiek, maar ook het comfort dat een concertganger vandaag verwacht: een grote vestiaire, een aangename temperatuur dankzij een moderne klimaatregeling, goede catering, …
Dossier aangeboden door deFilharmonie.

Achter de schermen

De nieuwe Koningin Elisabethzaal maakt het ook gemakkelijker om mensen een kijkje te geven achter de schermen van een toporkest. deFilharmonie betrekt er niet alleen kantoren en archiefruimtes, maar ook een studio van 170 vierkante meter die perfect geschikt is voor muzikale ontmoetingen en workshops. In het partituurarchief kan je ontdekken hoe de interpretaties van een muziekstuk vastgelegd worden voor toekomstige uitvoeringen. Er zijn ook akoestisch geïsoleerde inspeelruimtes voor de orkestleden. Een violist kan immers gemakkelijk thuis oefenen; bij een percussionist of trombonist is dat soms al lastiger voor de buren.

Ontmoetingen

Op de vijfde verdieping biedt de artiestenfoyer een fantastisch zicht op de dierentuin en Oost-Antwerpen. Radiozender Klara zal van daaruit live uitzendingen verzorgen, en het wordt de locatie waar bezoekers kunnen napraten met musici van het orkest. De businesslounge wordt het trefpunt waar bedrijfsmecenassen van deFilharmonie elkaar kunnen treffen. Dankzij de samenwerking met het Elisabeth Center Antwerp kunnen voor en na concerten ook evenementen in de prachtige Marmeren Zaal en Darwinzaal (met het beroemde walvisskelet) plaatsvinden.

Vanuit zijn nieuwe muziektempel wil deFilharmonie ook zijn privémecenassen nog meer teruggeven voor de steun aan het orkest, bijvoorbeeld meegaan op concertreizen naar Het Concertgebouw Amsterdam om deFilharmonie in die andere muziektempel aan het werk te zien en horen.

Concert met afterparty

De gemiddelde leeftijd van het publiek op een klassiek concert ligt hoger dan op Laundry Day of Pukkelpop. Maar daar is het helemaal niets mis mee, zegt Filip Stuer van deFilharmonie. "Eenmaal de kinderen het huis uit zijn, vinden veel mensen weer tijd voor zichzelf, en vaak ontdekken ze dan onze concerten. Iemand die vijftig is, kan nog zeker dertig jaar naar onze concerten komen."

"Daarnaast proberen wij natuurlijk ook om jongeren de stap naar een klassiek concert te doen zetten – maar niet door het simpeler te maken. Er is nu eenmaal een drempel naar klassieke muziek, en ook daar is niets mis mee. Het is zoals met wijn: je moet het leren waarderen. Maar dat wil niet zeggen dat we aan de vorm niets kunnen veranderen. Ooit is beslist dat een klassiek concert om 20u moet beginnen. Maar dat kan ook anders, misschien is een concert van 21u tot 22u met daarna een afterparty een betere formule voor een jonger publiek."