Proximus verkoopt locatiegegevens klanten
Proximus heeft een extra inkomstenbron gevonden. Foto: Photo News

Waar, wanneer en hoe lang u ergens verblijft: het zijn gegevens waar Proximus inkomsten uit hoopt te halen.

Telecomoperator Proximus gaat een nieuwe inkomstenbron aanboren: de verkoop van rapporten over hoe zijn klanten zich verplaatsen. Bedrijven of organisaties kunnen zo’n rapport, dat minimaal 700 euro kost, online aanvragen. Binnen 48 uur hebben ze de gegevens in handen.

De gegevens die Proximus verkoopt, gaan over de verplaatsingen van gsm-bezitters. Het netwerk van Proximus brengt minstens elk uur de positie van een mobiele telefoon in kaart. Die gegevens zijn goud waard voor bijvoorbeeld organisatoren van massa-evenementen of marketingmensen. Nu al worden deze gegevens gebruikt voor de informatie over reistijden die op elektronische borden boven de snelwegen worden weergegeven.

Proximus mikt met de nieuwe dienstverlening, die MyAnalytics gedoopt is, ook op kmo’s die zelf niet over een dienst marktonderzoek beschikken. De gegevens die Proximus verkoopt, gaan over de verplaatsingen die gemaakt zijn, de regio’s en landen vanwaar de telefoonbezitters afkomstig zijn, de routes die gekozen worden en de tijdstippen van aankomst en vertrek. ‘Retailers kunnen de inplanting van hun zaak beter afstemmen op het aantal voorbijgangers op een potentiële locatie’, zo geeft Proximus als voorbeeld.

Proximus verkoopt geen individuele gegevens. De anonieme gegevens worden gebundeld tot groepen van minstens dertig personen.

Tot de instellingen die nu al gebruik hebben gemaakt van de Proximus-gegevens, behoren de toeristische organisaties Westtoer, Visit Brussels en Toerisme Vlaanderen.