Calvin Klein moet ‘erotische’ reclamecampagne stopzetten

Reclamewaakhond JEP wil dat Calvin Klein zijn jongste reclamecampagne stopzet omdat de jonge vrouw die wordt afgebeeld op de affiches teveel als lustobject wordt voorgesteld. Bij het kledingmerk was niemand beschikbaar voor commentaar.

De JEP, de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, wil dat Calvin Klein zijn jongste campagne stopzet omdat ze het fenomeen van erotische selfies banaliseert. ‘Bij de lancering van de campagne ontving de JEP dertien klachten’, zo luidt het.

‘Het gaat niet alleen om een loutere foto van een vrouw in legging en bh, maar om een erg jonge vrouw die een selfie neemt in een positie die haar boezem benadrukt, meer om zichzelf op de voorgrond te plaatsen dan om de lingerie voor te stellen. De slogan I take what I want in #mycalvins verwijst naar de sociale media waar dit soort foto op een oncontroleerbare manier gedeeld wordt’, zegt de JEP.

De jury is van mening dat de nadruk veeleer ligt op de context van erotische selfies die door jongeren verspreid worden op sociale media dan op het product als dusdanig.

‘Rekening houdend met de huidige sociale context en de kwestie van de praktijk van erotische selfies bij jongeren, zijn we van mening dat de reclame die dit fenomeen, dat problematisch kan blijken, aldus banaliseert misplaatst is. Daarom vragen we Calvin Klein om de campagne onmiddellijk te stoppen’, zegt de JEP.