Familie Trump verbreekt nu al presidentieel protocol
Foto: Reuters

De dochter van Trump, Ivanka, wordt ervan beticht een interview met haar vader te hebben misbruikt om haar juwelenlijn te promoten. Het is niet de eerste keer dat Ivanka haar vaders campagne gebruikt om haar bedrijven een duwtje in de rug te geven.

Het eerste officiële televisieoptreden van de familie Trump - gisteren op het bekende CBS-programma '60 minutes' - is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Onderwerp van discussie was de armband die dochter Ivanka droeg en die deel uitmaakt van haar eigen sieradenlijn.

Onmiddellijk na het interview werd door haar bedrijf een promotiemail gestuurd naar journalisten met een foto van Ivanka met de armband, die 10.800 dollar (zo'n 10.080 euro) kost. De dochter van Trump wordt er daarom van beschuldigd misbruik te hebben gemaakt van het televisieoptreden om haar juwelenlijn te promoten.

De promotiemail die Ivanka's bedrijf rondstuurde:

Ivanka's bedrijf was er snel bij om zich te verontschuldigen. De promotiemail zou volgens 'chief brand officer' Abigail Klem 'met goede bedoelingen' verstuurd zijn door een marketingmedewerker van het bedrijf. 'Ze verzorgde de gebruikelijke opvolging en moet zich, zoals velen onder ons, nog steeds aanpassen aan de nieuwe realiteit na de verkiezingen.'

In juli kreeg Trumps dochter nog kritiek na haar optreden op de Republikeinse Conventie waar haar vader werd genomineerd als presidentskandidaat. Ivanka droeg daar een witte jurk zonder mouwen, uiteraard uit haar eigen collectie. Geen probleem, ware het niet dat ze onmiddellijk na de Conventie een tweet de wereld instuurde met een link voor de fans die 'de Ivanka-look in huis wilden halen'. Die verwees door naar de website van warenhuis Macy's waar de jurk voor 138 dollar (ongeveer 128 euro) te koop was.