Dertien geradicaliseerde leerlingen in Vlaamse scholen
Sommige leerlingen bleven sympathie betuigen voor terreurgroep IS. Foto: BELGAIMAGE

Scholen die bij een leerling radicalisering vermoeden, hebben niet altijd gelijk. In minder dan de helft van de gevallen die het voorbije jaar gemeld werden, bleken leerlingen ook effectief geradicaliseerd.

In een jaar tijd heeft het ‘onderwijsnetwerk islamexperten’, dat vorig jaar oktober met zijn opdracht is gestart, 32 vragen van scholen gekregen die radicalisering bij een van hun leerlingen vermoedden. ‘Dat vermoeden bleek niet altijd terecht’, zegt Khalid Benhaddou, imam en coördinator van het netwerk.

‘Soms hebben leerkrachten een bepaalde perceptie van radicalisering die ze op hun leerlingen projecteren. Andere leerkrachten weten er zo weinig over, dat ze handelingsverlegen zijn. Het is goed dat ze in al die gevallen een beroep op ons kunnen doen. Wij hebben een team van 13 experts, die de islam kennen en die snel ter plaatse kunnen komen.’

In 13 gevallen bleek de vrees voor radicalisering terecht. ‘We hebben het dan niet over leerlingen die ineens een baard laten groeien of een korte broek beginnen te dragen’, zegt Benhaddou. ‘Wel om leerlingen die blijvend sympathie betuigen voor IS en voor geweld, of die de aanslagen goedkeuren. Wij zoeken uit welke websites hij bezoekt en welke salafistische stroming hij eventueel aanhangt. We gaan dan in gesprek met de leerling.’

Paniekgrens

In vijf van de gevallen kreeg het team van Benhaddou achteraf positieve feedback: ‘Mee door onze inbreng kwamen die leerlingen tot inkeer, meldden de directies ons. Van de anderen weten we het niet: ze zijn niet verplicht om ons te melden hoe het afloopt.’

De sfeer in veel scholen benaderde vorig jaar de paniekgrens, maar dat is nu gekalmeerd, zegt hij ook. ‘Gelukkig vinden ze steeds vaker de weg naar ons. Wij kunnen ook vorming geven op scholen, over het verschil tussen de islam en extremisme.’

Het verslag van de islamexperten komt vandaag ter sprake in het Vlaams Parlement.