‘Zestiende editie van Winterpret moet imago van Brussel oppoetsen’
De Grote Markt in 2011 Foto: IMAGEGLOBE

De 16de uitgave van Winterpret - Plaisirs d’Hiver, die van 25 november tot 1 januari plaatsvindt in het centrum Brussel, moet het imago van de stad na de tragedie van de terreuraanslagen weer oppoetsen en de stad als een bron van bruisende, feestelijke samenhorigheid op de kaart zetten.

Dat zei de Brusselse burgemeester Yvan Mayeur (PS) woensdag bij de voorstelling van het eindejaarsevenement. Bij die gelegenheid zal een kerstdennenboom van 22 meter uit Slovakije (als symbolische einde van het voorzitterschap van dat land bij de Europese Unie) op de Grote Markt prijken.

De stad Brussel rekent op zo’n 1,5 miljoen bezoekers. Eregast is Japan, omdat dit jaar de 150ste verjaardag van de Japans-Belgische vriendschap wordt gevierd. Dat zal te merken zijn door de projectie van een 3D-video op de gevel van de Sint-Katelijnekerk. Op 30 november is er een optreden van Felix De Laet, alias Lost Frequencies, op de Grote Markt. Hij heeft het geluidsdecor gecomponeerd van een klank- en lichtspel dat tijdens Winterpret te bewonderen valt.

Het evenement vindt dit jaar plaats op de Grote Markt van Brussel en rond de Beurs, op het Muntplein, op het Sint-Katelijneplein en op de Vismarkt. Winterpret bestaat, naast de al vernoemde kerstboom en het klank- en lichtspel, uit een kerstmarkt met meer dan 200 chalets, kermisattracties (reuzenrad, draaimolens, ...) en een 740 vierkante meter grote schaatsbaan.