Hier moet u soep bestellen met gebarentaal
Foto: fvv
Het geluid van de ­afwasmachine, meer hoor je niet als je de soepbar Sordo in Gent binnenstapt tijdens de middagpauze. De stilte is een bewuste keuze van de dove eigenaar Christophe Taveirne. ‘Op die manier deel ik mijn ervaring met de klanten.’

Bestellen doe je in gebarentaal. Taveirne is doof sinds zijn geboorte. Maar dat weerhield hem er niet van zijn droom na te streven: een eigen soepbar. Sordo dus, Spaans voor doof.

Voor Taveirne is zijn handicap geen issue. ‘Sordo is gewoon een soepbar met verse en lokale seizoensgroenten’, zegt hij. ‘Dat ik niet kan horen en spreken, is voor mij niet zo bijzonder, want ik heb het nooit anders gekend.’

Voor klanten die nog nooit met de dovenwereld in contact zijn gekomen, is het bijzonder. Die schrikken toch als ze merken dat de baas doof is. Maar er is veel begrip. Om de klanten te helpen, staan er tekeningen op de muur. Eentje met het gebaar voor soep, eentje met dat voor koffie. ‘Wie die gebaren uitprobeert, charmeert me. Maar het is geen must: ik maak dat alles klaarstaat zodat de klant maar hoeft te wijzen naar waar hij zin in heeft.’