camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Ontwerp voor de kinderkamer van de ‘Nieuw Amsterdam’, midden van drieluik (1962).

Blikvanger

de minder bekende kant van Fiep Westendorp

Doe meer met kaas!

Er was een tijd dat illustratoren niet alleen kinderboeken illustreerden, maar ook boekomslagen ontwierpen voor romans en informatiebrochures, affiches maakten en reclameopdrachten uitvoerden. Die tijd, van pakweg de jaren 50 tot begin jaren 70, wordt mooi weerspiegeld in de zestigjarige carrière van Fiep Westendorp (1916-2004). Westendorp tekende zichzelf de onsterfelijkheid in met Jip en Janneke, Pluk van de Petteflet en flink wat andere personages van haar artistieke partner in crime, Annie M.G. Schmidt, maar ze was ook een gevestigde naam in de reclamewereld – toen nog helemaal een mannenbastion. Ze maakte reclametekeningen voor C&A, Nivea en KLM, voor Big Ben regenkleding en het Nederlands Zuivelbureau – ‘Doe (nog) meer met kaas!’. Die minder bekende aspecten van haar werk komen ruim aan bod in het boek Blikvangers, verschenen naar aanleiding van haar honderdste verjaardag. Daarin kun je ook mooi de evolutie volgen van de druktechnieken en hoe ze zich daaraan aanpaste, en hoe ze evolueerde van dienend tekenaar naar autonoom beeldenmaker.

De podcasts van De Standaard