12-jarige die beroemd wil worden begaat dure vergissing
De Spaanse jongen had de kosten opgestapeld door per ongeluk advertenties te kopen om geld in te zamelen voor muziekinstrumenten. Foto: Shutterstock

De 12-jarige Jose Javier heeft een rekening gekregen van 100.000 euro van Google. De Spaanse jongen had de kosten opgestapeld door per ongeluk advertenties te kopen om zijn brassband bekend te maken. Google gaat nu de kosten annuleren.

In augustus had de 12-jarige jongen het ambitieuze plan opgevat om geld in te zamelen voor zijn brass band, Los Salerosos. Jose speelde daar al even trompet, maar hij wou graag nieuwe muziekinstrumenten kopen. Hij begon enthousiast advertenties te plaatsen op zijn eigen website om inkomsten te krijgen. Daar ging het grondig fout.

De jongen had zich namelijk ingeschreven voor AdWords, een advertentiedienst van Google. Die zorgt ervoor dat jouw advertenties bovenaan zoekresultaten en op andere sites terechtkomen. Daar gaf de nietsvermoedende jongen de gegevens van zijn spaarrekening in met het idee dat hij geld zou verdienen in plaats van betalen.

De schok kwam tegelijk met de peperdure rekening. Zijn ouders hadden pas door wat er aan de hand was, toen ze een telefoontje kregen van de bank over de torenhoge schulden van hun zoon. Toen Google lucht kreeg van het verhaal, lieten ze de familie weten dat zij de 100.000 euro niet moesten betalen. ‘Het was allemaal een misverstand,’ zo klonk het. ‘Een jongen van twaalf wil niet zomaar 100.000 euro kosten maken.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig