Topman ING: ‘Bedrijfsmodel volstaat niet voor toekomst’
Rik Vandenberghe Foto: BELGA

In een uitgebreide toelichting aan het personeel verdedigt ING België het herstructureringsplan waarbij bijna de helft van de jobs bij de bank bedreigd zijn. Dit zijn de meest opmerkelijke passages uit de brief die door ceo Rik Vandenberghe is ondertekend.

Zelf spreekt Vandenberghe van de ‘versnelling’ van de bestaande strategie.

‘Die versnelling zal ons helpen het hoofd te bieden aan de loodzware uitdagingen voor onze sector: razendsnelle digitalisering, steeds meer concurrenten, hardnekkig lage rente, wegsmeltende marges, hoge heffingen en alomtegenwoordige regelgeving. Met het bedrijfsmodel dat we vandaag hanteren, kunnen we deze uitdagingen aangaan vanuit een solide positie. Wie echter denkt dat dit model in de toekomst zal volstaan, draait zichzelf een rad voor de ogen.’

Hij zet daarop kort zijn visie op de bank van de toekomst uiteen.

‘Het is niet de traditionele bank die morgen het verschil zal maken. De bank van de toekomst is de bank die met succes de vele uitdagingen van de sector aangaat en een antwoord biedt op de nieuwe behoeften van zijn steeds beter geïnformeerde en steeds meer digitaal actieve klanten.’

Om het bankplatform digitaal te versterken, moet nauwer worden samengewerkt met het Nederlandse moederbedrijf.

‘Onze intentie bestaat eruit dat we maximaal gebruikmaken van het feit dat ING België deel uitmaakt van een sterke, ambitieuze en gezonde financiële groep. Zo zouden we willen putten uit de kennis, technologie en knowhow die ING Nederland vandaag tot de norm maken voor ‘realtime digitaal bankieren’ (omni-channel). Omgekeerd zou ING Nederland baat hebben bij onze kennis en expertise in relationship management en gepersonaliseerd advies.’

De tweede helft van de brief staat in het teken van de gevolgen van de herstructurering: de 3.150 afvloeiingen, en het sluiten van 600 kantoren.

‘Ik ben mij bewust van de emotionele impact die deze mededeling op jullie heeft. (...) Ik herinner jullie eraan dat de helpdesk van het Employee Assistance Programme de klok rond te bereiken is en gratis individuele begeleiding aanbiedt voor alle medewerkers en hun gezinsleden die worstelen met problemen (privé of professioneel). (...) Ik ben zo vrij geweest ook een brief naar je thuisadres te sturen, waarin ik onze intentie uitleg om de bank te transformeren. Zo kun je de informatie rustig doornemen in het gezelschap van je naasten.’

Als afsluiter roept Vandenberghe op de klant niet te vergeten.

Ik besef dat de informatie- en overlegronde die nu start een tijd van onzekerheid inluidt. Weet dat ik vastberaden ben erover te waken dat iedere medewerker doorheen deze periode waardig en respectvol wordt behandeld. Intussen zullen we samen doen waar wij het best in zijn: de klant van dienst zijn.