Autoconstructeur BMW heeft een sportief hoesje voor de iPhone gelanceerd waarmee je de telefoon draadloos kan bijtanken. Draadloze oplader van dienst tijdens onze test: een BMW 730Ld xDrive. Maar met een modelletje lager lukt het ook.

In tegenstelling tot enkele toptoestellen van aartsrivaal Samsung kan je een iPhone van huis uit niet draadloos opladen. Dat lukt alleen met een speciale beschermhoes die – onderaan de iPhone – in de Lightning-connector klikt. Compatibele wireless chargers zijn er in alle soorten en maten, van eenvoudige oplaadplaatjes van de concurrentie (o.a. Samsung, LG, Sony) tot een heuse reeks meubelstukken van IKEA. De meeste chargers gebruiken de zogeheten Qi-standaard. Bij BMW is diezelfde technologie nu ook in de wagen beschikbaar, via een geïntegreerd oplaadpunt en een eigen hoesje.

Zonder of mét kabel

De matzwarte Wireless-Charging cover kost € 65 en is beschikbaar voor elke iPhone uit de 5- en de 6-serie. Later volgen er ongetwijfeld ook hoesjes voor de nieuwe iPhone 7 en 7 Plus. Door de uitpuilende dubbele camera past dat laatste model sowieso niet in de cover van de 6 Plus. Design en afwerking zijn zeer geslaagd, en via het kantelbare klepje aan de bovenkant glijdt je iPhone ook erg vlot in en uit de hoes. Eigenlijk is dat alleen nodig wanneer je de telefoon wil synchroniseren of back-uppen met je computer, want daarvoor moet je de Lightning-connector vrijmaken. BMW’s hoesje heeft onderaan wel een micro-USB-aansluiting, maar die is uitsluitend bedoeld om de iPhone via een kabel op te laden wanneer je even geen draadloos oplaadpunt bij de hand hebt.

Een typisch nadeel van dit soort hoesjes is dat ze je iPhone ongeveer een centimeter langer maken en het exemplaar van BMW vormt daarop geen uitzondering. Verder valt er over de cover zelf niet veel te vertellen: de uitsparing voor de hoofdtelefoon is groot genoeg voor de meeste pluggen, en dankzij twee inkepingen aan de voorkant komt de klank van de iPhone-luidspreker nog steeds prima door.

Lader op vier wielen

Wireless Charging zit standaard op de nieuwe BMW 7 Reeks. Het iPhone-hoesje maakt in dit model gebruik van hetzelfde oplaadpunt als de Display Key die BMW’s vlaggenschip vergezelt, een slimme sleutel met een eigen aanraakschermpje. Coolste feature van dit gadget: een afstandsbediening om de wagen automatisch in en uit een nauwe parkeerplaats te laten rijden. Maar dat even terzijde.

In de BMW 730Ld xDrive waarmee we het hoesje uitprobeerden gaat het oplaadpunt schuil in het ruime compartiment onder de armsteun. Het betreft een houder waar je de smartphone verticaal in laat glijden, en waarin ook een kleinere uitsparing zit voor de Display Key. Wanneer de iPhone oplaadt gaat er een blauw lampje branden, maar jammer genoeg bevindt zich dat pal boven de telefoon, buiten het gezichtsveld van de bestuurder. Tenzij de iPhone eigendom is van je passagier, is dat niet handig. BMW had het lampje beter aan de andere kant van het compartiment geplaatst, of beter nog, een extra lampje voorzien. Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat het ‘docken’ van de iPhone ons steeds van de eerste keer is gelukt. Een prima wireless charger dus, zo’n BMW. Hou er alleen rekening mee dat draadloos opladen per definitie wat langer duurt dan via het stopcontact.

Op vrijwel alle andere nieuwe BMW-modellen is draadloos opladen sinds deze zomer als optie beschikbaar. Het gaat dan met name om de 1 Reeks, 2 Reeks Coupé en Cabrio, 3 Reeks, 4 Reeks, BMW X5 en X6. Prijzen gaan van € 175 op een BMW 6 Reeks tot € 510 op de lagere modellen, maar soms zijn wel bijkomende opties vereist, zoals het pakket Navigatie Professional of – op de 1 Reeks – het Multifunctioneel stuur. Volledigheidshalve vermelden we nog dat de optie ook beschikbaar is op de motorfietsen van BMW.