VRT lanceert in januari videoplatform VRT-Nu
Foto: Jimmy Kets

VRT is van plan om vanaf januari volop te gaan voor een sterk digitaal aanbod: een nieuw videoplatform wordt dan gelanceerd, VRT-Nu. Alle programma’s van Eén, Canvas en Ketnet worden bovenop video’s van de radioprogramma’s ter beschikking van elke Vlaming gesteld. Ook verandert de nieuwswebsite deredactie.be van naam.

VRT-ceo Paul Lembrechts stelde vandaag zijn toekomstvisie voor aan het personeel, zeven maanden nadat hij in dienst trad. Digitaal sterk staan, dat is wat van belang blijkt te zijn. ‘Als de Vlaming meer digitaal wil consumeren, dan moeten we maken dat we mee zijn.’ De bocht naar een meer digitale omroep is intussen ingezet. De testfase start binnenkort en in januari wordt VRT-Nu gelanceerd. De app van VRT-Nu volgt in april.

Via de digitale videospeler zullen kijkers alle programma’s van Eén, Ketnet en Canvas kunnen herbekijken. Ook videocontent van radioprogramma’s zullen erop te zien zijn. Dat kan ‘waar en wanneer hij dat wil’.

Nieuw logo en nieuwe website

Ook de website en het logo krijgen een metamorfose. In 2017 krijgt de website de naam ‘vrtnieuws.be’, in plaats van ‘deredactie.be’. Dat is een logische keuze, aldus Lembrechts.

‘De VRT als merknaam heeft veel meer weerklank in het hoofd van de gebruiker dan deredactie.be. De bedoeling is om het merk VRT opnieuw meer prominentie te geven als koepelmerk en kwaliteitsgegeven.’

‘Mijn ambitie voor de VRT is dat de VRT een heel sterk merk blijft en zich nog verder ontwikkelt. Zorgen dat we sterk blijven, ons publiek blijven bedienen, onze marktaandelen blijven behouden en vooral zorgen dat we een modern mediabedrijf worden, klaar voor 2020 en daarna.’