#DSDISCUSSIE Moeten cijfers vervangen worden door smileys?
Archiefbeeld Foto: Jos Dekeukeleire

Schoolrapporten zonder punten. Enkele jaren geleden leek het ondenkbaar, nu zijn ze aan een opmars bezig. Niet enkel in het basisonderwijs wordt gebruikgemaakt van kleurcodes, smiley’s of feedback, ook het secundair onderwijs springt op de kar. Een positieve evolutie?

‘Wat zeggen cijfers eigenlijk? Of je tweede van de klas bent of aan de staart bengelt is toch niet belangrijk. Wel welke vooruitgang je maakt tijdens het schooljaar’, vertelt Ellen De Dapper, leerkracht in basisschool de Sterrebloem in Meigem aan Klasse. ‘Dat kinderen vooruitgaan tegenover zichzelf in tijd is cruciaal.’

‘We kiezen daarom niet voor rapporten met cijfers, maar werken we met kleurencodes voor de jongste kinderen en woordelijke beoordelingen voor de oudere. Kinderen schalen ook zichzelf. Zonder die punten en meridianen kunnen ouders en kinderen niet vergelijken met klasgenoten.’

Atheneum

Cijfers verdwijnen niet enkel in basisscholen, ook in het secundair onderwijs zijn schoolrapporten zonder punten aan een opmars bezig. De alternatieve methode wordt vooral door het GO!-onderwijs gepromoot.

Zo koos Christel Moors, directrice van het Atheneum in Bree, voor een radicaal nieuwe manier van evalueren. ‘De leerlingen van de eerste graad krijgen geen examens meer. En voor sommige vakken, zoals Muzikale Opvoeding en Techniek, krijgen ze zelfs geen punten’, zegt ze aan Het Nieuwsblad.

‘Welke vaardigheden beheerst de leerling en waar is nog werk aan? Dát is de vraag die we moeten beantwoorden op het rapport’, aldus Moors. ‘Dat kan je nooit vatten met een cijfer.’

Pro en contra

Experts zijn fan van die ingeslagen weg. ‘Cijfers houden de motivatie van kinderen tegen’, bevestigt Ludo Heylen (KU Leuven) aan Het Nieuwsblad. ‘Punten lijken objectief, maar ze zijn het niet. Leraren kunnen bijvoorbeeld andere normen hanteren.’

Maar er zijn ook stemmen die geen fan zijn van de evolutie. ‘Er komt een meedogenloze periode aan na school’, stelt Rik Torfs (KU Leuven). ‘We mogen onze kinderen niet te veel illusies voorhouden en moeten hen voorbereiden op de realiteit.’

Vindt u het een goede zaak dat cijfers vervangen worden door een alternatief? Laat iets weten via de reageerknop rechtsboven of op Twitter met hashtag #dsdiscussie