Veertigtal banen op de tocht bij NMBS-dochter Eurostation

De directie van Eurostation, een dochter van de NMBS-groep, heeft zopas de intentie tot collectief ontslag bekendgemaakt. 40 van de 172 banen staan op de tocht. Dat heeft de NMBS bekendgemaakt. Het is de eerste keer dat Eurostation te maken krijgt met een collectief ontslag, zegt vakbondsman Geert Van Haverbeke (BBTK).

Eurostation is gespecialiseerd in de studie, ontwikkeling, realisatie en instandhouding van spoorstations, hst-terminals en andere spoorweggebonden projecten. Het bedrijf is onder meer betrokken bij de voorbereiding van het Diabolo-project, het treinmuseum en de renovatie van onder meer de stations Gent-Sint-Pieters, Mechelen, Roeselare en Kortrijk.

'De voorbije jaren was er altijd een lichte groei, er werden tal van projecten opgestart', aldus Van Haverbeke. 'Maar door de besparingen die de NMBS kreeg opgelegd, is dat stilgevallen.'

In het persbericht van de NMBS luidt het 'dat Eurostation kampt met een gevoelige daling van de omzet die in de volgende jaren nog zal verscherpen door een vermindering van het aantal opdrachten en verminderde prestaties voor vastgoedprojecten.'

De directie wil dus snoeien in het personeel: tot veertig banen zijn bedreigd. Bij Eurostation werken vooral ingenieurs en architecten. Het gaat om contractuelen, geen statutairen, bevestigt Van Haverbeke.

Vakbonden en directie zitten volgende woensdag een eerste keer samen in het kader van de informatie- en consultatiefase van de wet-Renault. De BBTK wil alvast proberen om het aantal ontslagen zoveel mogelijk te beperken. 'We gaan verschillende pistes bekijken. De NMBS is een grote groep, deze werknemers passen bijvoorbeeld in het profiel van TUC Rail: het NMBS-filiaal dat instaat voor de uitvoering van infrastructuurprojecten', oppert Van Haverbeke.

Voor projecten in het zuiden van het land is Eurogare bevoegd. Voorlopig is daar geen herstructurering aan de orde.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig