Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) lanceert dinsdag een nieuwe campagne die een gezonde levensstijl moet promoten bij de jeugd. Tom Helsen zingt het campagnelied 'Broccoli en wortels'.

De campagne van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) wil vooral de ouders bewust maken van de voorbeeldrol die ze vervullen. Zeker wanneer hun kroost begint te puberen, denken ze dat hun eigen gedrag geen invloed meer heeft, terwijl het tegendeel waar is, valt te horen bij het VIGeZ.

Om ouders op hun voorbeeldrol te wijzen, bijvoorbeeld inzake gebruik van frisdrank en voldoende beweging, werd een campagne ontwikkeld rond de website gezondopvoeden.be. De site mikt op ouders van kinderen tussen 2 en 18 jaar met tips over hoe ze gezonde leefgewoonten kunnen aanleren. Zanger Tom Helsen ondersteunt het initiatief met het nummer 'Broccoli en wortels'.

Uit de recentste gezondheidsenquête blijkt dat slechts 7 procent van de Vlaamse kinderen dagelijks groenten en fruit eet. Twintig procent drinkt dagelijks gesuikerde frisdranken en 53 procent eet elke dag zoete of zoute tussendoortjes. Slechts 36 procent van de kinderen in de lagere school beweegt voldoende, terwijl ze 6 tot 9,5 uur per dag ononderbroken neerzitten.

Vandeurzen maakt in december nieuwe gezondheidsdoelstellingen en strategieën bekend.