‘Intolerantietest geen toverformule om te vermageren’
Foto: Simon Mouton

Het werd groots uitgespeeld: actrice Nathalie Meskens is veel afgevallen. ‘Diëten is... op intoleranties laten testen’, kopte het Laatste Nieuws. Maar dat blijkt niet helemaal de toverformule te zijn. ‘Er moet voor worden gewaarschuwd dat de gezondheid geschaad kan worden wanneer er nodeloos voedingsstoffen van het menu worden geschrapt’, stellen verschillende specialisten.

Nathalie Meskens liet een intolerantietest uitvoeren. ‘Maar is zo’n test nu echt de weg naar een slanke lijn?’, vroeg Het Laatste Nieuws zich af. Volgens Krista Morren, coördinator van de opleiding Dieetkunde aan Thomas More en Christophe Matthys, voedingsdeskundige aan UZ Leuven niet.

Wie wil afvallen, hoeft niet meteen naar een dokter of diëtist te stappen om een intolerantietest te laten uitvoeren. ‘Een test als deze wordt meestal uitgevoerd om de kwaliteit van het leven te verhogen’, stelt Matthys. Maar dan moet het wel wetenschappelijk gebeuren. Velen hebben nog vragen bij verschillende testen, zoals elektro-accupunctuur.

‘Een intolerantie zorgt voor maag- en darmklachten, jeuk, een opgeblazen gevoel. Als we de oorzaak van deze ongemakken kunnen opsporen, dan kunnen we het comfort verhogen. Een intolerantietest laten uitvoeren is dus eigenlijk eerder een comfortskwestie. Intolerantie wordt niet meteen geassocieerd met afvallen of bijkomen. Het is dus geen toverformule om te vermageren.’

‘Eliminatiediëten’ geen goed plan?

Bovendien wordt gewaarschuwd voor de zogenaamde ‘eliminatiediëten’, waarbij bepaalde voedingsmiddelen worden vermeden. ‘Het is zeer belangrijk dat een bepaalde voedingsstof niet nodeloos van het menu geschrapt wordt. Dit kan leiden tot een eenzijdige voeding waarbij bepaalde nuttige voedingsstoffen te weinig opgenomen worden en de gezondheid schade kunnen berokkenen’, zegt Morren.

Het is van belang dat de balans van de opgenomen voedingsstoffen in het oog wordt gehouden. Maar wat voornamelijk van belang is, is dat men gezond en gevarieerd eet.

Hongergevoel

Maar welke voedingsmiddelen zijn dan belangrijkst? ‘Groenten en fruit, daar zitten bestanddelen in die zorgen voor een maag- en darmvullend gevoel. Onze hersenen krijgen dan het signaal dat we genoeg voeding hebben. We zijn dan verzadigd. Wanneer we bijvoorbeeld een Big Mac eten, dan krijgen onze hersenen een boodschap dat we meer moeten eten’, aldus Matthys.

De verzadiging tussen twee maaltijden door, is belangrijk. Hoe meer vezelrijke producten we eten, hoe minder we te kampen krijgen met een hongergevoel. ‘Nathalie Meskens zal waarschijnlijk bewuster omgaan met eten en dan hou je sowieso meer rekening met welke energie er binnen komt en welke er naar buiten gaat.’

‘Vermoedelijk zal ze vermageren doordat ze minder kilocalorieën consumeert dan ze verbruikt. Geen koekjes, gebak, pasta, brood en dergelijke meer eten leidt uiteraard tot minder kilocalorieën’, aldus Morren.