Modehuis Chanel ziet cijfers flink dalen
Foto: Reuters
Het Franse modelabel Chanel zag zijn winst- en omzetcijfers in 2015 flink dalen. Het is daarmee in hetzelfde bedje ziek als andere luxemerken die momenteel klappen krijgen. Met alweer een nieuwe campagne, waarvan Willow Smith dit keer het gezicht is, probeert Karl Lagerfeld nu toch enigszins de meubelen te redden.

Chanel zag zijn winst in 2015 met 23 procent dalen naar 1,4 miljard euro en ook de omzet ging met 17 procent naar beneden naar 5,6 miljard euro. Er viel bovendien niet enkel een flinke daling in de kledingcijfers te noteren, ook de cosmetica-omzet kreeg klappen met een inkrimping van 21 procent. Geen al te beste cijfers dus voor het Franse modehuis en Karl Lagerfeld. Beide partijen hebben in elk geval nog niet willen reageren op de tegenvallende cijfers. 

Vandaag de dag is het bedrijf in handen van de miljardairs Alain en Gerard Wertheimer, waarvan die eerste de dagelijkse leiding in handen heeft. Hij werd CEO in januari nadat Maureen Chiquet er de brui aan had gegeven vanwege meningsverschillen. Chiquet leidde Chanel al sinds 2007 en was een van de enige vrouwelijke CEO's in de modewereld. Ondanks de tegenvallende resultaten blijft het Franse modehuis een van de grootste en populairste namen onder de luxemerken. 

 

@WillowSmith #ChanelEyewear #ChanelFallWinter2016

Een video die is geplaatst door CHANEL (@chanelofficial) op