Rode Duivel Mousa Dembelé werd door Christophe uitgedaagd of hij een ‘matchke’ durfde spelen. Samen met Jan Vertonghen en Kevin De Bruyne gaat hij graag op die uitdaging in.

De uitdaging past in het kader van Play Unified. Sporters met een verstandelijke handicap – lid van Special Olympics – willen het graag tegen topsporters opnemen in dezelfde sport. De campagne kadert in de doelstelling van Special Olympics Belgium om tegen 2020 maar liefst 20.000 Belgische atleten met een verstandelijke beperking aan het sporten krijgen.

Met de campagne gooien de Special Olympics-atleten een handschoen naar hun collega’s uit die andere sportwereld, maar ook naar de samenleving. ‘’Via de campagne willen we sociale inclusie promoten door middel van unified sports. We willen reguliere atleten en atleten met een verstandelijke beperking samen aan het sporten krijgen in hetzelfde team zodat ze hun trainingen en sportieve ervaringen kunnen delen. Het principe is simpel: samen trainen en sporten zorgt voor wederzijds begrip en wakkert vriendschappen aan. Unified spelen haalt het beste uit de atleet naar boven. Leert de ene iets bij over over techniek, dan krijgt de andere een lesje in beleving en overgave’’, zegt Zehra Sayin, co-CEO van Special Olympics Belgium.

De campagne werd uitgewerkt door het reclamebureau LDV United dat twee jaar geleden ook al tekende voor de opvallende portretten van Kevin De Bruyne en Kim Gevaert, die toen beiden werden afgebeeld als atleet met het syndroom van Down. Die campagne wilde toen komaf maken met het taboe rond sporters met een verstandelijke beperking. Volgens managing director van LDV United, Petra de Roos, wordt nu een volgende stap gezet. ‘’De eerste was het taboe weghalen, respect genereren voor sporters met een verstandelijke handicap. Nu gaat het om samen iets opzetten, samen spelen. Let op, dit is geen liefdadigheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat elke sporter, elk team dat voor een integratie van de twee sportgroepen zorgt, beter wordt. Er ontstaat een bijzondere dynamiek.’’

In de Verenigde Staten bestaan overigens al competities waar sporters zonder en met verstandelijke beperking het speelveld delen. En dat is ook concreet het opzet van de campagne die deze middag via de social media wordt op gang getrokken. De Special Olympics-atleten willen echt met Dembélé op het voetbalveld, echt met Greg Van Avermaet op de fiets, echt met Pieter Timmers in het zwembad.

Naast Dembelé krijgen ook wielrenner Greg Van Avermaet, zwemmer Pieter Timmers, tennisster Yanina Wickmayer, oud-basketbalspeler Thomas Van Den Spiegel en een reeks andere sporters nog een uitdaging in hun ‘brievenbus’.

Iedereen kan helpen

Special Olympics is een internationale beweging die het hele jaar olympische sporten aanbiedt aan mensen met een verstandelijke beperking. Via sport wil Special Olympics hun zelfvertrouwen, hun gezondheid en hun mogelijkheden in het dagelijkse leven verbeteren. De beweging wil het taboe dat vandaag nog altijd bestaat rond personen met een verstandelijke beperking doorbreken, om zo respect en waardering te creëren voor alle personen met een verstandelijke beperking. Special Olympics werd opgericht in de Verenigde Staten in 1968 door Eunice Kennedy Shriver en telt vandaag 4 miljoen atleten in 178 landen.

De campagne Play Unified nodigt iedereen uit om zijn engagement te delen #PlayUnified en te liken door zich te registreren als kandidaat om zelf aan Unified-sporten te doen. Ook sportclubs kunnen zich daar registreren en een Play Unified-club te worden. 

Meer info op www.playunified.be