Voor en na school geen vrachtwagens
In 2008 vond in het centrum van Kortrijk een dodelijk ongeval plaats, nadat een scholiere werd aangereden door een vrachtwagen. Foto: HOL

Een uur voor de eerste schoolbel en een half uur na het einde van de school wordt de schoolomgeving verboden terrein voor zware trucks. Die opmerkelijke afspraak hebben de Bouwunie, de Confederatie Bouw en de stad Kortrijk gemaakt.

Het is de eerste keer dat een Vlaamse stad en de bouwsector zo’n akkoord sluiten. Experts hopen dat het plan navolging krijgt. ‘Want veiligheid is te belangrijk’, zegt Vincent Decruyenaere van Bouwunie West-Vlaanderen. Ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vindt het charter ‘een heel belangrijk signaal’, de Fietsersbond vraagt zelfs dat álle binnensteden in Vlaanderen zwaar vrachtverkeer bannen.

In het charter staat ook dat aannemers de weg voor de schoolpoort proper moeten houden.

Het gaat om een herenakkoord, boetes worden er dus niet opgelegd. Maar bij klachten van ouders, leerlingen of bewoners grijpt de stad wel in.