Zo laat u social media werken voor uw bedrijf
Foto: Shutterstock
Social media bieden heel wat mogelijkheden om uw onderneming of product(en) op de kaart te zetten. Dat wil echter niet zeggen dat u zomaar enkele accounts moet aanmaken om daarna in het wilde weg te gaan posten op Facebook en co. Om succes te oogsten op sociale media, is een doordachte strategie een must. Eentje met duidelijk gedefinieerde doelen én met oog voor de specifieke kenmerken van elk kanaal. Met deze tips boekt u resultaat.
Dossier aangeboden door BNP Paribas Fortis.

Stel duidelijke doelen

Voor u begint met het kiezen van platformen en het uitwerken van posts, stelt u zich best de vraag wat u exact wil bereiken met uw inspanningen op social media. Begin met het vastleggen van ruim geformuleerde doelstellingen, zoals bereik opbouwen,  trafiek naar uw website drijven, meer naambekendheid verwerven of uw klantenservice verbeteren, om er maar enkele te noemen. Die doelen vult u nadien in met concrete, meetbare doelstellingen: 500 volgers erbij krijgen op Facebook, 20% meer bezoekers naar uw website sturen, enzovoort . Deze aanpak zorgt ervoor dat u op gezette tijden kunt evalueren of uw strategie werkt of bijsturing verdient.

Kiezen of delen

Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest en ga zo maar door. Social media-kanalen blijven als paddenstoelen uit de grond schieten, en op elk platform aanwezig zijn is haast onmogelijk - zeker voor kleine en middelgrote ondernemingen. Al hoeft dat niet meteen een beperkende factor te zijn voor succes. Elk platform trekt immers eigen gebruikersprofielen aan - zowel wat leeftijd, achtergrond, tijdsbesteding als technische vaardigheden betreft.

Aangezien u sowieso al een idee hebt van hoe uw ideale klant er uitziet (buyer persona), is het dan ook een goed idee om na te gaan welke kanalen het sterkst overlappen met die groep. Bent u bijvoorbeeld uitsluitend actief in de B2B-sector, dan kan LinkedIn voor uw onderneming beter scoren dan een platform met een groter aantal gebruikers wanneer die laatste haast uitsluitend uit de B2C-markt komen. Kies dus twee tot drie veelbelovende kanalen uit en zet daar vol op in. Zo houdt u de tijdsbesteding beheersbaar en bouwt u toch een bereik op bij de meest relevante doelgroep(en).

(H)erken de specifieke kanten van een platform

Hou bij de keuze van uw kanalen ook rekening met de specifieke vereisten die het platform stelt aan posts, en ga na of u aan die eisen tegemoet kan komen. Het gebruik van YouTube voor zakelijke doeleinden zit bijvoorbeeld sterk in de lift, maar wanneer u geen 'deelbare' video's produceert, is dit geen evidente keuze voor uw onderneming. Hetzelfde geldt voor Instagram en Pinterest: veelbelovende platformen met heel wat mogelijkheden voor zakelijke doeleinden, maar aangezien ze sterk focussen op grafische content, stellen ze ook erg specifieke eisen aan de berichten die u er kunt delen.

Hetzelfde geldt voor de boodschappen die u de wereld in wilt sturen: mensen warm maken voor het nieuws dat u wilt delen, is minder makkelijk met het beperkt aantal tekens dat Twitter biedt dan bij een Facebook-post het geval is.

Stel een kalender op

Wanneer u een folder maakt, promoties inlast of advertenties plaats, dan doet u dit op basis van een duidelijke planning. Ook voor uw activiteiten op social media gaat u best op vergelijkbare wijze te werk. Leg uw oor te luisteren bij alle afdelingen in uw bedrijf en leg op basis van die input de prioriteiten vast in een jaarkalender. Zijn er periodes waarin de verkoop van bepaalde producten een duwtje in de rug nodig heeft? Zijn er promoties of evenementen op til? Staan er nieuwe productreleases of openingen van vestigingen gepland? Al deze gebeurtenissen kunnen relevant zijn voor uw volgers op social media, dus zorg ervoor dat er ruimte voor is in uw planning. Stem die planning ook af op uw overige bedrijfscommunicatie, zowel online als offline.

Is het even windstil in uw onderneming? Bekijk dan eens of u geen tijdloze content hebt op uw website die u nog eens in het zonnetje kunt zetten bij uw volgers. Of maak gebruik van een lijst met top topicals (inhaakacties) om inspiratie op te doen voor berichten. Even zoeken op Google levert meteen een aantal kant-en-klare lijstjes op.

De juiste toon

Tot slot nog enkele tips over de houding die u zich best aanmeet op de social media-platformen van uw keuze, zowel wat de inhoud en insteek van posts betreft als de interacties die u aangaat:

  • In lijn met het bedrijfsimago: Op social media communiceert u publiekelijk en uit naam van uw onderneming met leveranciers, (potentiële) klanten en (potentiële) werknemers. Zorg ervoor dat de aard en toon van uw posts dan ook aansluit bij uw overige communicatie en de waarden dus u als bedrijf belangrijk vindt.
  • Biedt waarde voor de eindgebruiker: Het is verleidelijk om het vooral over uw eigen product of bedrijf te hebben in posts. Begrijpelijk, maar het is niet de meest efficiënte aanpak. Beter richt u uw boodschappen 100% op de eindgebruiker: toon wat de meerwaarde van uw onderneming of product is voor zijn/haar behoefte of probleem. Dit kan door te helpen, te inspireren of zelfs door te entertainen. Het resulteert in meer relevantie, en bijgevolg betere resultaten.
  • Vertel niet wat u ook kunt tonen: In social media wordt de klemtoon op makkelijk consumeerbare, grafisch aantrekkelijke content steeds groter. Probeer hier dan ook op in te spelen door dingen te tonen in plaats van ze alleen maar te vertellen. Zeg dus niet "wij plaatsen uw nieuwe keuken in één dag", maar toon het ook in een stop-motion filmpje. Brengt u een nieuw softwarepakket op de markt? Maak er dan een reeks videohandleidingen voor aan de hand van schermopnames, zodat u kunt tonen welke meerwaarde er daadwerkelijk inzit. Wie creatief denkt, ontdek al snel tal van mogelijkheden die niet noodzakelijk duur hoeven uit te vallen en vaak op meerdere kanalen bruikbaar zijn.
  • Verpak het in een verhaal: Mensen houden van verhalen. Kunt u een droge boodschap in een leuk verhaal verpakken, laat dit dan ook niet na: ook dit verhoogt de 'consumeerbaarheid' van uw posts. Betrek zeker ook berichten van uw leveranciers of klanten in het verhaal. Heeft één van hen een bericht gepost dat één van uw producten in een goed daglicht stelt? Deel die post dan en schets er meteen wat extra context bij. Goed voor uw klantenrelaties, en relevant voor uw volgers!
  • Ga het gesprek aan: In tegenstelling tot de meeste andere communicatiekanalen, zijn social media geen éénrichtingsverkeer. Uw volgers kunnen en zullen zich dan ook laten horen, op basis van wat u hen aanbiedt. Bekijk dit niet als een last maar als een lust: ga het gesprek aan! Door u open te stellen voor de feedback die u krijgt, bouwt u aan betere klantenrelaties en geeft u uw bedrijf een menselijk gezicht. Bovendien kunt u deze feedback ook terugkoppelen, zowel naar uw social media-strategie als naar uw onderneming, producten of klantenservice.

Het gesprek aangaan op social media hoeft zich niet te beperken tot uw eigen social media-kanalen. Lees er hier meer over. >>.