NMBS telt geen 53, maar 17 topverdieners
Foto: Photo News

HR Rail weerlegt de kritiek van David Geerts (SP.A) dat er honderden topverdieners zijn bij de NMBS: er zijn geen 53, maar 17 mensen die meer verdienen dan 200.000 euro per jaar. Het socialistische kamerlid blijft echter bij zijn standpunt.

'De spoorwegen hebben een waterhoofd', verklaarde Kamerlid David Geerts (SP.A) deze ochtend bij de voorstelling van een alternatief spoorplan. En dat staafde hij ook met cijfers. 'Er zijn 435 personeelsleden die meer dan 150.000 euro per jaar verdienen. 53 kaderleden verdienen zelfs meer dan een minister. Ik was laatst bij de NMBS. De lijst met directeurs is enorm: directeurs, adjunct-directeurs, general managers, adjunct-general managers en divisiechefs.'

Geerts baseerde zich voor zijn antwoord op een parlementaire vraag die hij in 2015 stelde aan toenmalig minister van Mobiliteit Jaqueline Galant (MR).

Maar het lijkt er op dat Galant zich destijds in haar antwoord vergist heeft. Uit cijfers van HR Rail blijkt dat er eind 2014 435 personeelsleden tussen 100.000 en 150.000 euro verdienden. Het aantal dat 150.000 tot 200.000 euro verdient, is niet 435 maar 53. En het aantal topverdieners die meer dan 200.000 euro per jaar verdienen, is geen 53 maar 17. Vijf van hen verdienen overigens meer dan 300.000 – hoger dus dan het loon van topman Jo Cornu. Zijn loon is geplafoneerd op dat van de premier, 290.000 euro.

De nieuwe cijfers stellen het zogenaamde 'waterhoofd' dus gevoelig bij. Maar Geerts blijft bij zijn kritiek. 'Er zijn nog altijd 435 mensen die meer dan 100.000 euro verdienen. Terwijl er dan wel bespaard wordt op operationeel personeel, waardoor zij niet met verlof kunnen.'

Duurdere abonnementen

De SP.A lanceerde een alternatief plan voor de NMBS omdat hij het plan van de regering-Michel onrealistisch vindt. ‘Wij willen geen afbouwscenario. België is geen voetbalkampioen geworden, maar we zijn wel een kampioen in de files. Niemand kan me uitleggen hoe die besparingen gerealiseerd kunnen worden. We weten nog altijd niet waar en hoe de regering wil besparen. En dat beseft de regering ook zelf, want in de zomer klonk het plots dat het bedrijf één miljard schulden mag maken.'

Geerts stelde een waslijst aan verzuchtingen voor het spoor op. In zijn alternatieve spoorplan wil hij stiptere treinen, meer treinen per uur, meer zitplaatsen en goedkopere tickets. ‘Als de dienstverlening verbetert, kunnen abonnementen eventueel iets duurder. Maar losse tickets zijn veel te duur’, aldus Geerts.

Geerts hamerde ook op een idee dat al lang meegaat: het afschaffen van eerste klasse. Ook toenmalig SP.A-voorzitter Steve Stevaert pleitte daarvoor. 'Dat is toch niet meer van deze eeuw. Het kan toch niet dat anderen moeten rechtstaan, terwijl er plaatsen beschikbaar zijn in eerste klasse? Door eerste klasse af te schaffen zullen opnieuw meer mensen de trein nemen.' Geerts stelt voor om de eersteklassewagons te vervangen door stiltewagons. 'Als we mensen vragen naar de motivatie om met de trein te rijden, dan luidt die vaak: mensen willen werken, de krant lezen of rusten.'

Geerts meent wel dat er bespaard kan worden bij het spoor, zoals bijvoorbeeld door te snoeien in het aantal directeurs. En hij wil ook NMBS en Infrabel opnieuw integreren. 'We moeten terug naar één structuur’, zegt Geerts. ‘NMBS en Infrabel hebben nu tegengestelde doelstellingen. Eén spoorbedrijf is veel efficiënter en goedkoper.’

De SP.A trekt de komende weken de boer op om hun alternatieve plan voor te stellen aan reizigers, reizigersorganisaties en sociale partners. ‘Als er ooit een nieuwe ceo komt, zullen we hem of haar ons plan overhandigen.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig