Met deze songs groeiden de huidige tachtigers op
Foto: Andrew Sisters
De zeventigers zijn de generatie die de opkomst van blues en rock-'n'-roll meemaakten, waardoor ze een band hebben met de actuele muziek. De tachtigers groeiden in hun jonge jaren op in een totaal andere epoque, de laatste jaren van het swing-tijdperk. De elektrische gitaar regeerde nog niet, rockmuziek had nog geen putsch gepleegd en beeldclips speelden nauwelijks een rol. In plaats van de band speelde het orkest. Van vele superhits uit de periode vonden we niet eens filmpjes. Een terugreis naar een heel ver verleden.

Edith Piaf, 'La vie en rose'

Chanteuse Edith Piaf begon haar carrière al voor de Tweede Wereldoorlog, maar nam 'La vie en rose' op tijdens de bezetting. Vreemd genoeg liet Piaf het liedje maanden liggen, en gaf ze het zelfs aan een variété-artieste, alvorens het zelf op te nemen en er onsterfelijk mee te worden. Zowel Fransen als Duitsers hielden van het liedje en van haar dramatische stem, waarmee ze ook later vele ballads gestalte gaf.

Louis Jordan, 'Choo Choo Ch Boogie'

Zowel een blank als een zwart publiek ging in 1946 onderuit voor de bijzonder aanstekelijke 'jump blues' van Louis Jordan. Dit liedje kondigt de opkomst van de rock-'n'-roll aan, en is door vele rockzangers gecoverd. Het behandelt de euforie en aansluitende teleurstelling van soldaten die van de oorlog terug thuis komen.

La Esterella, 'Oh! Lieve Vrouwetoren'

'Het Belgische antwoord op Zarah Leander', zo werd Ester Lambrechts uit Antwerpen genoemd, maar La Esterella was zeker ook een internationaal bekende artieste. Ze zong aanvankelijk lichtklassieke liedjes, brak door in verschillende Europese landen waar ze steevast in de landstaal zong, en tekende in 1953 een platencontract, waarna ze in het Nederlands ging zingen. 'Oh, Lieve Vrouwe Toren' dateert van dat jaar en is een van haar grote klassiekers. In 1962 stopte ze, maar later kwam ze verschillende keren terug.

Nat King Cole, 'Too Young'

Zanger, acteur, tv-host en vooral super-populaire Amerikaan met een van de mooiste jazz-stemmen van zijn decennium. Nat King Cole overleed op 45-jarige leeftijd als gevolg van zeer overdadig roken, maar laat een schat aan fraai gestijlde jazzballads na. Hij leerde het vak in de kerk en werd al snel gegrepen door de opkomende jazz. Hij had zijn eigen radioprogramma en zelfs een eigen tv-show.

Luis Mariano, 'La Belle de Cadix'

De Baskische zanger Luis Mariano vluchtte de Spaanse burgeroorlog en ging in Frankrijk wonen, waar hij in het Frans een carrière lanceerde. 'La Belle de Cadix' was een operette in 1946. Mariano werd erg populair met de evergreen 'Mexico', dat hier later bekend werd in de versie van De Zangeres Zonder Naam. In Jaco Van Dormaels film Le Huitième Jour staan hij en zijn muziek centraal.

Jan Verbraeken, 'Aan het Noordzeestrand'

Zijn naam is vergeten, maar wie 'Aan het noordzeestrand' hoort herkent vandaag nog meteen de song. Jan Verbraeken (1923-1983) was in de jaren 50 een van dé schlagerzangers in Vlaanderen, de 'prins van het Vlaamse lied', een man voor wie men de zalen afbrak. Zoals voor vele sterren van de fifties, betekende ook voor hem de opkomst van de televisie het einde van zijn zangcarrière.

Frank Sinatra, 'Five minutes more'

Dé superster van de jaren 40 en 50, omdat hij de populaire swing-stijl van de grote orkesten populair maakte bij tieners en in vele films speelde. 'Five minutes more' komt uit de film 'The sweetheart of Sigma Chi' en was in 1946 een van de vele nummer één-hits voor The Voice.

Bob Benny, 'Hou toch van mij'

Bob Benny kwam uit St-Niklaas. In de fifties maakte hij een twintigtal singles, waaronder de grote hit 'Cindy Oh Cindy', om het decennium daarna gewoon door te gaan, rock-'n'-roll of niet. Hij kon ook musical en cabaret en zelfs operette aan, vertegenwoordigde België op het songfestival, en zong jaren in Berlijn.

Django Reinhardt, 'Djangology'

De Belgische zigeuner-gitarist was zo goed dat hij door de Duitse bezetter niet naar de kampen gestuurd werd - een gewoon lot voor zigeuners - maar zelfs de hand boven het hoofd gehouden werd. Reinhardt speelde wat in hem opkwam en was totaal onbekwaam er ook maar één noot van neer te schrijven. Hij was in zijn tijd een van de bekendste en beste muzikanten van Europa.

Andrews Sisters, 'Rum and Coca-Cola'

Een van de bekendste close harmony-trio's in de laatste eeuw, en zelfs vandaag nog herkennen vele jongeren hun klassiekers. De Andrews Sisters zongen voor de soldaten en zetten na de oorlog hun carrière verder tot één van hen overleed. 'Rum and coca-cola' is een Calypso-nummer dat tien weken bovenaan de Amerikaanse charts stond in 1945.

Jo Leemans, 'Diep in mijn hart'

We tellen 27 plaatjes van Jo Leemans, alleen al in de jaren 50. De Mechelse zangeres liep warm bij swingorkesten, en lanceerde in de jaren 50 haar eigen carrière. Samen met La Esterella was ze een Vlaamse hitmachine, die één maand nadat Doris Day een wereldhit had met 'Que Sera Sera', het nummer gewoon vertaalde en opnieuw de eerste plaats haalde. U kent ongetwijfeld nog 'Weet je nog wel die avond in de regen'.

Charles Trenet, 'La Mer'

De legende wil dat Charles Trenet zijn evergreen 'La Mer' in 20 minuten schreef, op een treinreis in 1943. Zoals wel meer artiesten zong hij tijdens de oorlogsjaren ook voor de Duitse bezetter, wat hem later kwalijk genomen werd. Trenet trok naar de VS, waar hij snel een succes werd. Begin de jaren 50 kwam hij terug naar Frankrijk, waar hij een legende werd, weliswaar met vallen en opstaan. Hij staat op de hoogte van Charles Aznavour en Edith Piaf. 'La Mer' verscheen pas in 1946. Er zouden nu 70 miljoen stuks van verkocht zijn.

Willy Lustenhower, 'Zet je van achter'

Vandaag is het een realiteit, maar in 1957 was het een rariteit wanneer een artiest in het dialect zong, laat staan dat hij er wekenlang mee op de eerste plaats stond. Het overkwam Willy Lustenhower in 1957 met 'Zet je van achter', een evergreen die tot vandaag gezongen wordt om mensen uit Brugge hun plaats te leren kennen.

Bing Crosby, 'White Christmas'

Nog steeds wereldberoemd met zijn versie van Irving Berlin's 'White Christmas', die intussen 60 jaar oud is.

Vera Lynn, 'Auf wiedersehn sweetheart'

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Vera Lynn 'the forces' sweetheart', de lieveling van de gevechtstroepen. Erna bleef ze populair en scoorde ze hits als dit liedje, dat ze in het Duits hoorde zingen toen ze in Zwietserland was. Ze liet een Engelse tekst schrijven en bereikte als eerste buitenlandse artieste de eerste plaats in de VS.