De goudmijn die Instagram heet
Sofie Valkiers Foto: Instagram
Geblokkeerd worden op Instagram door expliciete naaktfoto’s, het overkwam de Limburgse Marisa Papen. Maar om geld te verdienen via het sociale media kanaal hoef je niet uit de kleren te gaan. Wat voor merken echt telt, zijn je volgers en het aantal likes op je foto’s. Enkele Belgische influencers kunnen leven van hun socialemediakanalen, anderen zien het als een fijn extraatje.

Met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers is Instagram een van de populairste socialemediakanalen. Al snel werd het medium gebruikt als marketingstrategie door merken en bedrijven. In ruil voor een product of hun aanwezigheid op een exclusief event posten Instagram influencers – ofwel 'Instagrammers' – een foto op hun kanaal inclusief de afgesproken #hashtags en tags. Influencers die rondkomen met het geld dat ze verdienen via hun blog en social media kanalen zijn schaars in ons belgenlandje.

Wie zijn de belangrijkste Belgische influencers?

Sofie Valkiers (252.000 volgers) startte haar blog Fashionata als hobby wat snel uitgroeide tot de beste modeblog in 2013. Op haar Instagramaccount prijken onder andere samenwerkingen met Cartier, Chanel en Levi’s.

 

Shooting a special project with @chanelofficial ?????? #sofiexchanel #comingsoon

Een foto die is geplaatst door Sofie Valkiers (@sofievalkiers) op


Tiany Kiriloff (116.000) begon als presentatrice van Alive.Style op JIMtv. Met de oprichting van het onlineplatform Belmodo heeft Tiany zich helemaal gevestigd als influencer in de modewereld en bezoekt ze menig fashion week in het buitenland.


Lima Ché (140.000) post haar outfits op haar blog Lima’s Wardrobe. Haar meest recente samenwerking was met online schoenenwinkel Sarenza.

 

Ready for summer with my new @sarenza shoes ?? Prête pour l'été grâce à @sarenza Yihaaaa!??

Een foto die is geplaatst door Lima Ché ?? (@limaswardrobe) op


Emma Gelaude (42.000) is naast blogger ook personal stylist en model. Ze is brand ambassador voor onder andere Delvaux, Range Rover en Club Med – merken die dus vaak in Emma’s feed te vinden zijn.

 

???? #sundaymood #throwback #maldives #bestviewever

Een foto die is geplaatst door Emma Gelaude (BE) (@emmagelaude) op


Influencers die zónder blog en enkel via Instagram een inkomen binnenrijven staan in België, ondanks hun duizenden volgers, op een zeer laag pitje. Je hebt iets commerciëlere influencers zoals Céline Schraepen (657.000) – bekend van de aflevering van Koppen waarin ze uitlegde hoe ze geld verdient met Australische thee – en Marisa Papen (600.000), die door haar te expliciete naaktfoto’s recent werd geblokkeerd op Instagram. Iets minder voor haar spaarrekening want dankzij haar 600.000 volgers kreeg ze vaak modellenopdrachten. En je hebt natuurlijk ook influencers als Joy Anna Thielemans (128.000).


De concurrentie aan de overkant van de oceaan ligt wel veel hoger. Daar verdienen Amerikaanse influencers zoals Aimee Song (3.8 miljoen) 50.000 dollar voor een samenwerking met een bekend merk. De producten die Aimee op haar Instagram promoot als een sponsored post gaan als warme broodjes over de toonbank en zijn binnen de kortste keren uitverkocht.