Anja Vandendriessche (marketing manager Western Europe), Bert Vandenkendelaere (sales director trade) en Stefaan Vandooren (production engineer) verzamelen rond de tafel. Zij zijn champions van dit traject. Dat betekent dat zij The Arena actief promoten binnen hun divisie. Of innovatie nieuw is voor UNILIN? “Absoluut niet”, antwoordt Anja. “Het zit in ons DNA, het maakt ons succesvol. We blikken terug op een historiek van industry firsts: met onze producten, onze productieprocessen en klantenbenadering.”
Geen silo’s bij UNILIN
“Vroeger was innovatie bij ons vooral productgedreven. We zijn nog altijd een productiebedrijf, maar het is niet langer genoeg om een goed product te hebben. Daarom trekken we innovatie breder. En daarbij betrekken we zoveel mogelijk mensen”, licht Stefaan toe. “We beperken dit niet tot onze R&D-afdeling, want eigenlijk is elk departement met innovatie bezig. Het gaat ook tussen departementen onderling, want dat is het waardevolst. The Arena zien we als een interessante aanvulling daarop.”
Wat The Arena juist is
Bert legt het uit: “The Arena is een intern innovatietraject. Iedereen krijgt de kans om deel te nemen en wordt heel intensief begeleid om straffe ideeën voor nieuwe producten, diensten of processen uit te denken, om er uiteindelijk sterke businesscases van te maken. Individueel of in groep.”
Vanwaar de naam? “Omdat mensen met veel passie, enthousiasme én strijdlust hun idee ontwikkelen en verdedigen voor een jury”, vertelt Anja. “Het gaat niet zozeer om de competitie, maar de wil moet er wel zijn om te winnen.”
Intrapreneurship doen bloeien
“The Arena is geen paniekaanval om plots te innoveren. Voor ons is het een logische stap om intrapreneurship tot uiting te laten komen”, vertelt Anja. “Voor de medewerkers is het een echte kans om aan de slag te gaan met sterke ideeën, die niet per se in hun dagelijkse jobomschrijving passen. En om hun eigen ambitieus project op poten te zetten.”
Medewerkers creëren niet alleen ideeën en sterke businesscases: als ze The Arena winnen, mogen ze er concreet mee aan de slag. “En dat is voor veel medewerkers een opportuniteit om hun ondernemerschap te ontwikkelen”, licht Bert toe.
Goed gestart
Momenteel zit The Arena in de eerste fase. “We zijn begonnen met een aantal inspiratiesessies waarin we de markt as such, de grote megatrends en de trends die aanleunen bij onze kernactiviteiten, bekeken”, vertelt Bert. “Zo inspireerden we de medewerkers, maar het was ook een realitycheck voor zij die al een idee hadden: is het realistisch en marktwaardig?”
“Het is ongelooflijk om te zien wat er na zo’n sessie van 2 tot 4 uur is gerealiseerd”, legt Stefaan uit, “We hebben hiervoor met externe innovatieconsultants samengewerkt. En dat wierp zijn vruchten af: een enorme variatie aan goede ideeën. Ik denk dat veel mensen zichzelf hebben verrast: dat ze eigenlijk veel creatiever zijn dan ze eerst dachten.”
“In de eerste fase beoordelen we de voorstellen puur op het idee zelf: Welke impact kunnen ze creëren? Hoe innovatief is het idee?”, aldus Stefaan. “Naarmate we verder in het proces gaan, blijven er minder ideeën over en spelen ook andere factoren een rol.”
Kruisbestuiving
Of innovatie echt het einddoel is van The Arena? “Ergens wel, maar we willen vooral een sterke innovatiecultuur creëren. En dat zien we nu al: door onze inspiratiecafés met speedstorming horen mensen van verschillende departementen elkaars ideeën”, vertelt Anja. “Ze ontdekken dat er een overlap is en werken samen om hun idee nog krachtiger te maken.”
“De verandering die zo’n initiatief teweegbrengt, maakt het interessant en leuk”, voegt Stefaan eraan toe. “Mensen zoeken elkaar op om ideeën te vormen. En dat op zich is al waardevol, want zo ontstaat er een kruisbestuiving. Én magie. We voelen echt dat we een momentum rond innovatie hebben gecreëerd.”
>
>
>