Britse modehuizen profiteren van Brexit
Foto: AP

Groot-Brittannië is na Brexit de goedkoopste luxemarkt ter wereld geworden, en dat is goed nieuws voor de Britse modelabels, althans op korte termijn, zo blijkt uit onderzoek van de analisten van Exane BNP Paribas waarover The Business of Fashion bericht.

Luxegoederen in Europa behoren tot de ‘goedkoopste’ ter wereld. Een trenchcoat van Burberry bijvoorbeeld kost aanzienlijk meer in Azië en de Verenigde Staten. Maar wie van plan is om te investeren in een Brits designerstuk, heeft wel meer redenen om een ticket richting Groot-Brittannië te boeken, waar de Britse pond heel wat terrein verloor na Brexit.

‘Een zwakke pond trekt meer reizigers aan, en dat is goed nieuws voor luxespelers zoals Burberry, Mulberry en Jimmy Choo die een groot aantal eigen winkels hebben in hun thuisland’, zegt Luca Solca, hoofd van de luxegoederen bij Exane BNP Paribas.

Zij zullen hun prijzen niet verhogen zolang er geen duidelijkheid is over het definitieve vertrek van Groot-Brittannië, en dat zal naar alle verwachting leiden tot een hogere verkoop omdat heel wat toeristen sneller zullen verleid worden tot de aankoop van een designerstuk.

Nu al wordt ongeveer de helft van alle luxegoederen aangekocht door toeristen, aldus de analisten van Exane BNP Parisbas, omdat bij dergelijke grote aankoop ook de ervaring een rol speelt. Londen haalt bovendien ook voordeel uit de terugval van het toerisme in Frankrijk, na de recente terroristische aanslagen.

Kleinere spelers op de modemarkt kunnen dan weer minder profiteren van de beslissing van het Britse volk om niet langer tot de Europese Unie te behoren, omdat zij de impact van de zwakkere pond tegenover andere munten harder voelen. Het onderzoek doet bovendien ook geen uitspraken over de toekomst van de Britse luxehuizen eens de Brexit helemaal afgehandeld is.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig