Zo kwistig is Victoria’s Secret met Photoshop
Foto: rr
De modellen die het Amerikaanse lingeriemerk Victoria's Secret aanprijzen hebben allemaal een fitnesslijf waar menig vrouw jaloers op is. Maar realistisch is dat beeld uiteraard niet. Een anonieme medewerkster van het label vertelde aan Refinery29 hoeveel en vooral waar wordt gesleuteld aan de beelden in het belang van de verkoopcijfers.

Volgens de klokkenluidster werden de foto's al geretoucheerd lang voor er sprake was van Photoshop. 'Het ging aanvankelijk niet om het creëren van een bedrieglijke foto, wel van een helder exemplaar', zegt ze. Bijvoorbeeld: een T-shirt ziet er niet uit op foto, dan zal die geretoucheerd worden zodat het beeld mooi oogt in een modeblad. 'Dat is de essentie van het retoucheren, maar op een bepaald moment heeft iemand zich gerealiseerd dat men ook het lichaam kan manipuleren. Dan zijn de dingen uit de hand beginnen lopen.'

Aanpassingen vóór Photoshop

Veel aanpassingen worden al uitgevoerd voor de foto’s worden gemaakt. 'Ze geven de modellen extensions. Ik denk niet dat ik ook aanwezig was bij een shoot waar modellen echt haar hadden. Vervolgens proppen ze onder meer kussentjes in de beha’s om de modellen een volumineus decolleté te geven. Als je een badpak vasthoudt, weegt het vaak zo zwaar omdat er van alles werd ingenaaid.' 

Volgens de vrouw naaien ze bij het label zelfs push-upbehas in bandeaubikini’s om de modellen meer decolleté te geven, terwijl zwaartekracht dat eigenlijk onmogelijk maakt in het echte leven.

Daarna worden de foto’s gemaakt en volgt de digitale bewerkingsfase. 'De beha wordt onzichtbaar gemaakt, de tepels worden uitgewist en de borsten krijgen vaak een rondere vorm. Ze komen ook hoger te staan, zijn iets groter dan hun oorspronkelijke maat en ogen perfect symmetrisch. Niemand ziet er zo uit', aldus de voormalige medewerkster. Ook stoppels of ongewenste haartjes worden digitaal gladgestreken.

Daarnaast krijgen slanke modellen in campagnes ook vaak een smallere hals, want dat is heel vrouwelijk, en meer vormen. Heupen zien er lekker zacht uit, ribben kan je niet tellen en hun achterwerken zijn mooi bol.

Volgens de medewerkster huren merken niet gewoon vrouwen met rondingen in om de simpele reden dat ze niet doen verkopen. 'Toen ik voor Victoria’s Secret werkte experimenteerde het merk voortdurend met verschillende lichaamsvormen, maar de consument kocht meer als er modellen met onrealistische proporties in campagnes stonden.'

Gemanipuleerde consument

'Mensen retoucheren lichamen van modellen louter omdat ze iets willen verkopen. Merken tonen ons de wereld zoals we die willen zien. En de consument? Die is deze vorm van manipulatie gewoon en vindt producten die afwijken van ‘de norm’ eerder vreemd. Sommige mensen zijn immuun voor culturele standaarden voor schoonheid, maar ze zijn in de minderheid', zegt ze.

Momenteel retoucheert de vrouw in bijberoep en is ze heel kritisch geworden. Ze versmalt geen tailles meer en tanden en oogballen maakt ze niet langer bleker. Sommige trends ziet ze echter niet snel verdwijnen. 'Van acne tot cellulitis en stoppeltjes: wellicht zal je dat niet gauw zien in een campagne.'