De favoriete aandelen van Erik Joly
Erik Jolry Foto: rr
Erik Joly, hoofdeconoom van ABN AMRO Private Banking, kiest voor een reeks multinationals die een grote groep consumenten bereiken.

SIEMENS

SIEMENS is een gediversifieerd wereldwijd opererend bedrijf dat zich toelegt op automatisering, digitalisering en electrificatie. De activiteiten van de onderneming zijn onderverdeeld in acht segmenten. De vraag naar infrastructuur in ontwikkelde landen en ontwikkelingslanden zal de komende vijf jaar hoog zijn en zou moeten leiden tot een toenemende vraag naar de producten van Siemens. De onderneming kan bogen op sterke posities in duurzame energie, is de grootste leverancier van offshore windturbines en het enige grote bedrijf dat diepzee windturbines kan installeren. Recente ontslagrondes moeten de operationele marge op lange termijn helpen verbeteren en zorgen dat Siemens de concurrentie met General Electric aankan.  Ons koersdoel ligt op 100 euro.

RECKITT BENCKISER

Een naam die niet onmiddellijk een belletje doet rinkelen bij veel beleggers, maar wel een Brits bedrijf met een mooi track record. De onderneming verkoopt diverse schoonmaak- en persoonlijke verzorgingsproducten. Merkproducten zoals Calgon, Finish of nog Lysol behoren tot het gamma van Reckitt Benckiser. De onderneming is actief in meer dan 60 landen en commercialiseert haar producten in meer dan 200 landen. Het leeuwendeel van de omzet wordt gerealiseerd buiten de grenzen van het Verenigd Koninkrijk. De recente daling van het pond moet de omzet ondersteunen. De groep legt steeds meer de nadruk op het segment gezondheidsproducten. Afstoting van niet-kernactiviteiten kunnen in de toekomst wellicht waarde vrijmaken.

LVMH

De koers van het Franse bedrijf LVMH viel de voorbije maanden met ruim 20 procent terug. Niet alleen de recente turbulentie op de markt zorgde voor deze terugval. 2015 was voor de luxe producenten een moeilijk jaar (een gevolg van de zorgen omtrent de Chinese economie, de aanslagen in Parijs en de stagnerende consumptieve bestedingen). Reden genoeg om ons aan deze onderneming met een solide reputatie te interesseren. LVMH kan hoge prijzen aanrekenen en bovengemiddelde marges realiseren dankzij de merkbekendheid. Deze prijszettingskracht resulteert in een operationele marge van 20 procent en een rendement op het geïnvesteerd vermogen van meer dan tien procent wanneer goodwill niet wordt meegerekend. Als grootste producent van luxe-artikelen ter wereld beschikt LVMH over synergievoordelen om nieuwe markten aan te boren en nieuwe producten te ontwikkelen.

BIOGEN

Met een geschatte koers/winstverhouding van 12.5 is Biogen momenteel niet duur geprijsd. De geneesmiddelenportefeuille (met hoofdzakelijk behandelingen tegen multiple sclerose en kanker) en de nieuwe, op neurologie gerichte pijplijn zijn gericht op een gespecialiseerde markt, waardoor Biogen een groot concurrentieel voordeel geniet. In de wereldwijde multiple sclerose markt, waar twintig miljard dollar in omgaat, is het bedrijf marktleider met Avonex en Tysabri. Dankzij de lancering van Tecfidera is de vooraanstaande positie van de onderneming voor de komende paar jaar gewaarborgd. Met een aantal geneesmiddelen voor de behandeling van Alzheimer en zeldzame genetische aandoeningen wordt de omzetbasis verder gediversifieerd.

UNILEVER

Over het eerste kwartaal van dit jaar maakte Unilever een solide onderliggende omzetgroei bekend van 4.7%. De voorbije vijf jaar is het voedingssegment kleiner geworden (45% van de omzet) terwijl persoonlijke verzorging juist een groter aandeel heeft en bijdraagt aan de winst. Voor de komende jaren moet een autonome omzetgroei van 3 à 4 procent haalbaar zijn. Er is volgend jaar zeker ruimte voor verbetering van de operationele marge tot boven de 15 procent. De winst per aandeel zien we volgend jaar uitkomen op 2,05 euro. De sterke kasstroom maakt dat de nettoschuld dit jaar wellicht daalt tot ongeveer 11 miljard euro.