Geen gokreclame meer tijdens familieprogramma’s
Tijdens het WK 2014 werd ook in Singapore een campagne georganiseerd tegen gokken. Foto: rtr

Online gokkantoren doen gouden zaken ­tijdens het EK: in aanloop naar wedstrijden van de Rode Duivels, wordt er twee keer zo veel gegokt. Maar minister van Justitie Geens legt de agressieve reclame van gokbedrijven aan banden.

787 miljoen euro, dat is de enorme omzet die de ­organisatoren van wedden­schappen draaiden in het WK-jaar 2014. Dat blijkt uit cijfers van de Kansspelcommissie. Als er een groot toernooi plaatsvindt, slaat de Belg blijkbaar massaal aan het gokken, vooral online. ‘Ook dit EK-jaar merken we een stevige stijging van het aantal weddenschappen’, zegt Marjolein De ­Paepe van de Kansspelcommissie.

Bij Unibet, de grootste aanbieder van online sportweddenschappen in België, komen voor de Rode Duivels liefst 90.000 weddenschappen per match binnen. ‘Je kan nu inzetten op zo goed als ­alles’, zegt Dennis Mariën van ­Unibet. ‘Wanneer is de volgende corner, wie krijgt die, wie scoort de volgende goal... Het live gokkenzit in de lift.’

Zelfregulering werkt niet

Daardoor ook voeren de gokkantoren agressief reclame, om twijfelaars over de streep te trekken. ‘Het is verregaand: eens je geregistreerd bent, word je online achtervolgd door die bedrijven’, zegt ­Marijs Geirnaert van het Vlaams Expertisecentrum voor Drugs- en ­Alcoholproblemen.

Dat is minister van Justitie Koen Geens (CD&V) al langer een doorn in het oog. Maar een poging om met de sector tot een ‘zelfregulering’ te komen, is op niets uitgedraaid. ‘We gaan het nu anders aanpakken: door een wetgevend kader te maken’, zegt zijn woordvoerster. ‘Er ligt een koninklijk ­besluit klaar om die wildgroei aan reclame aan te pakken.’

De grote lijnen daarvan zijn: geen opdringerige mails meer naar probleem­spelers die zich op de zwarte lijst van gokkers hebben laten plaatsen. Maar ook: geen gokreclame meer tijdens familieprogramma’s op tv, en een beperking van de reclame tijdens veelbekeken sportwedstrijden.

Wanneer de reclamebeperking er komt, is nog onduidelijk. Het KB moet nog ondertekend worden. ‘Maar we vinden dit een stap in de goeie richting’, zegt Geirnaert. ‘Want dat vrijwillige convenant was veel te zwak. Dan is een dwingende wet veel beter.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig