IN BEELD. Kranten verdeeld over Brexit
Foto: The New Yorker

‘The Daily Mirror’ uitgezonderd heeft elke grote Britse tabloid volop het Leave-kamp gesteund in de aanloop naar het referendum. De populaire kranten zetten de toon, bepaalden de sfeer. En die was anti-Europees. Dat is ook te merken daags na het referendum.

Het referendum in Groot-Britannië heeft een diepe verdeeldheid onder de Britten blootgelegd. Donderdag stemde 51,9 procent voor een Brexit. Daardoor werd de scheiding tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU een feit. Net zoals in de aanloop naar het referendum zijn ook na de stemming over de Brexit de Britse kranten het niet eens. Een overzicht.

The Independent is er niet gerust op: ‘We hebben gebroken met de EU, de eerste minister heeft zijn ontslag ingediend, Nigel Farage is door het dolle heen, Schotland wil een nieuw referendum, er zijn 52 handelsovereenkomsten die opnieuw onderhandeld moeten worden - en één man is favoriet om de nieuwe eerste minister te worden. Welkom op Boris Island’

Wereldwijd

Ook in de rest van de wereld openen de kranten met de Brexit. The New Yorker blikt zelfs al even vooruit op de editie van volgende week. Hun cover is geïnspireerd op Monty Python en de memorabele sketch ‘The Ministry of Silly Walks’.

In Duitsland nog meer knipoogjes. ‘Outsch!’, kopt Bild. Verder in de krant is ook de kop ‘Wir Schaffen That’ te bewonderen.

De Franse krant Libération wenst de Britten veel succes, maar doet dat met een knipoog. We zien immers Boris Johnson in een nogal bedenkelijke situatie.

Standpunt innemen

Ook voor de donderdag hebben de Engelse kranten standpunt ingenomen. Op het eerste gezicht leken ze net zo verdeeld als de kiezers. Ongeveer de helft was voor een Brexit, de andere helft tegen. Bij de eerbiedwaardige Times liep de breuklijn zelfs door de redactie. Terwijl The Times koos voor een Remain, waren de collega’s van The Sunday Times resoluut: we kunnen er best uitstappen. ‘We moeten ons weliswaar voorbereiden op een woelige rit, het komt er gewoon op aan onze kalmte te bewaren.’ Immers, het referendum is ‘onze enige kans om het almaar meer gecentraliseerde Europa een halt toe te roepen’.

Ook bij de populaire The Daily Mail heerste verdeeldheid. Terwijl de dagelijkse Mail voorop liep in het bashen van Brussel, koos The Mail on Sunday eerder verrassend voor een verlengd verblijf in Europa. ‘Willen we een modern en voorspoedig Groot-Brittannië zijn, dan moeten we samenwerken met onze Europese partners. Onze duidelijke en luide stem moet gehoord worden aan de Europese tafel.’

Maar de kranten met de grootste oplages zaten allemaal in het Brexit-kamp. The Sun en The Daily Mail zijn met voorsprong de grootste populaire kranten. Ook de grootste kwaliteitskrant The Daily Telegraph koos voor een Brexit. The Telegraph is de krant waar Boris Johnson ooit zijn eerste stappen in de journalistiek zette en als correspondent in Brussel de aanval inzette op de EU. Ook de communisten van de The Morning Star vinden dat de Britten eruit moeten.

In het Remain-kamp zaten dus The Times, maar ook de Financial Times, The Guardian en haar zondagse zusterkrant, The Observer. Bij de weekbladen zitten The Economist en The New Statesman in het Remain-kamp. De conservatievere The Spectator is voor een uitstap.