Voetganger voelt zich minst veilig in België
Een voetganger op een gevaarlijk kruispunt: kwetsbare weggebruikers voelen zich niet op hun gemak in ons land. Foto: Joris Herregods
België is het land waar de voetgangers zich het minst veilig voelen in het verkeer. Ook onze motorfietsers voelen zich niet veilig, alleen Griekenland scoort daarop slechter. Ook fietsers voelen zich niet echt op hun gemak.

Dat is gebleken uit een vergelijkende studie naar meningen en gedragingen over verkeersveiligheid in zeventien Europese landen. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft de resultaten voorgesteld.

Het BIVV geeft aan dat er nog grote inspanningen nodig zijn om het verkeer voor de kwetsbare weggebruikers veiliger te maken. Uit de cijfers voor de eerste drie maanden van het jaar is gebleken dat het aantal ongevallen met voetgangers en fietsers toegenomen is.

Weinig gecontroleerd

Uit de gegevens blijkt dat de Belgische bestuurders minder gecontroleerd worden dan andere. Het afgelopen jaar heeft bijna één Belg op de vijf (19 procent) moeten stoppen voor een politiecontrole, meestal was dat om een ademtest af te leggen. Dat ligt ver onder het Europese gemiddelde van 29 procent.

De onderzoekers stellen vast dat de bestuurders van landen die goed scoren op het gebied van verkeersveiligheid, maar weinig gecontroleerd werden. Dit toont aan dat pakkans niet het enige is dat invloed heeft op het gedrag van de bestuurders.

Glaasje op

Iets minder dan een Belg op de vijf (18 procent) verklaart de afgelopen maand te hebben gereden met te veel alcohol op. Dat is het slechtste resultaat na Frankrijk (22 procent). Zweden (2 procent) en Nederland (6 procent) scoren wat dat betreft aanzienlijk gunstiger.

30 procent van de Belgen denkt dat vrienden het aanvaardbaar vinden nog te rijden nadat men alcohol gedronken heeft. Dit is het hoogste percentage van heel Europa ver boven het gemiddelde van 22 procent.

13 procent kreeg snelheidsboete

Meer dan een op de acht (13 procent) kreeg het afgelopen jaar een boete voor te snel rijden. Het Europese gemiddelde ligt op 15 procent. Zweden (4 procent) en het Verenigd Koninkrijk (6 procent) staan hier bovenaan. Meer dan de helft van de Belgen vindt dat er meer gecontroleerd moet worden op snelheid en dat boetes voor overdreven snelheid niet hoog genoeg zijn.

Meer dan een Belg op de acht (13 procent) kreeg in diezelfde periode een snelheidsboete.

Een meerderheid van de Belgen is voorstander van een nultolerantie inzake alcohol voor beginnende bestuurders (83 procent), maar slechts een de minderheid vindt dat een fietshelm verplicht moet zijn (46 procent).

Twee andere maatregelen krijgen veel steun van de Belgen: het installeren van een alcoholslot voor recidivisten (80 procent) en de verplichting voor voetgangers en fietsers om ’s nachts een fluohesje te dragen (68 procent). Dat is telkens iets meer dan de het Europese gemiddelde.

Verplichte winterbanden zien onze landgenoten dan weer niet zo zitten: slechts 34 procent is voor, tegen 55 procent in Europa.